Lager och tätningar rorkult?

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Micke-A
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 14 sep 2016, 13:22

Lager och tätningar rorkult?

Inläggav Micke-A » tis 20 sep 2016, 19:42

Behöver byta lager och tätningar på rorkulten på vår 87a. Är det någon som har gjort det och råkar ha nummer alt mått på de som behövs? Hade varit trevligt att riva och plocka ihop på en gång..

/Micke

Frazze
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:49

Re: Lager och tätningar rorkult?

Inläggav Frazze » fre 30 sep 2016, 00:17

Hej
Är du hjälpt av denna tråd
viewtopic.php?f=3&t=212&p=641&hilit=glapp#p641
Med vänlig hälsning
Janne

Torgeir Standal
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18

Re: Lager och tätningar rorkult?

Inläggav Torgeir Standal » sön 09 okt 2016, 22:54

Har samme problemet. Alle som har svart har tidigere nevnt smørenipler, men Ingen smørenipler på rorgjennomføringen til min Winga 87, så jeg går ut ifra at det er et lager som må byttes. Håper å få av roret og skiftet rorlager i vinter, så er glad for all informasjon. Noen som har tatt av roret?
Torgeir

Micke-A
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 14 sep 2016, 13:22

Re: Lager och tätningar rorkult?

Inläggav Micke-A » tis 18 okt 2016, 00:01

Hittade inget om tätningarna i tråden men väl om kulleden som också behöver bytas, tack för hjälpen!

Däremot så har jag plockat ned rodret och det gick riktigt smidigt när vi väl hade hittat alla sprintar som höll styrdelarna på axeln...

Det sitter inga separata lager vad jag kan se och heller inga smörjnipplar (mer än på stycket som håller rattlåsningen) utan det är "fasta" glidlager i röret och sedan en packbox i vardera ände. De senare hade sett gladare dagar och var milt sagt i behov av att bytas (man kan väl säga som så att om det hade hängt på dom om båten flyter eller inte så hade vi haft en ubåt för länge sen! :D ).
Tyvärr är dom så slitna att jag inte tror att jag kan få ut någon beteckning men jag får måtten till 35x52x7-9mm. Tyvärr lite osäker på tjockleken p.g.a. skicket men det verkar å andra sidan finnas lite svängrum för just tjockleken.

Skall slå en signal till Sverull och se om dom har några packboxar som passar för ändamålet..

Torgeir Standal
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18

Re: Lager och tätningar rorkult?

Inläggav Torgeir Standal » tor 20 okt 2016, 19:59

Godt jobbet!
Siden jeg må utføre samme operasjonen lurer jeg på:
Gikk det lett å løsne knuten?
Gikk det lett å demontere rorbeslaget under båten?
Hvor stor fri høyde må det være under roret for å få det ned og ut?

Flott om du skriver om hvilke pakkbokser som er brukt. Hadde vært betryggende å få tettet vannlekasjen rundt roret.

Takk for alle opplysninger så langt.

Torgeir

Micke-A
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 14 sep 2016, 13:22

Re: Lager och tätningar rorkult?

Inläggav Micke-A » fre 21 okt 2016, 10:23

Tackar :wink:

Det gick relativt lätt att lossa knuten och styrdelarna. Efter att ha lossat sprintarna drog vi på rejält med WD40 och värmde lätt. Sen var det "bara" att låsa rodret och jobba loss knuten med rorkulten samt knacka uppåt med en tyngre hammare. Gick inte på 2 min men med lite tålamod så var det inga problem. Vi jobbade ocksålänge med "styrstoppet" som sitter under knuten innan vi till slut insåg att vi hade missat en sprint som går rakt genom den och axeln, när den väl var ut lossnade allt lätt.

Själva rodret gick lättare än vi hade trott, 3 skruvar på var sida som vi slipade till en skruvmejsel för att få perfekt passform sedan var vi två för att inte förstöra spåren, en som lade på tryck på mejseln och en som vred försiktigt med en skiftnyckel. Sedan var det bara att bända och knacka lätt i varje del för att de skulle lossa.Det behövs inte så mycket rum under, länkar till bild nedan där du ser ungefär hur högt båten står i vaggan. Vi behövde inte gräva under.

Packboxarna köpte jag från Sverull. Det var "vanliga" RAS 35x52x7mm men de bytte ut fjädern mot rostfritt. Jag beskrev vad de skulle användas till och de rekommenderade den lösningen. Kostnad 100kr/st.

https://drive.google.com/open?id=1_xIqq ... 7-_xJ3V0Cw

Däremot så skulle jag gärna få hjälp med en bild på hur det ser ut original där axeln kommer upp i båten, i vår verkar det vara en mycket märklig lösning med en träbit som sitter med bultar som är fastplastade runt roderaxeln. Skulle vara väldigt tacksam om någon har en bild på hur det ska se ut. Så här ser det ut på vår (OBS, den rostiga "plattan" är alltså träbiten: https://drive.google.com/open?id=1ls1Mz ... EgTuEcwIzQ

Torgeir Standal
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18

Re: Lager och tätningar rorkult?

Inläggav Torgeir Standal » lör 22 okt 2016, 20:34

Takk for god forklaring og beskrivende bilder, dette blir til god hjelp, så mange takk. Båten din står ganske høyt på egen vogn, jeg må nok jobbe litt mer for å få nok høyde under båten.
Dessuten; ditt baugspyd/peke med pulpit skulle jeg gjerne hatt maken til!

Bildet av innsiden viser nok en hjemmelaget patent, trestykket er ettermontert av en eller annen grunn.

Beste ønsker

Torgeir

Micke-A
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 14 sep 2016, 13:22

Re: Lager och tätningar rorkult?

Inläggav Micke-A » mån 24 okt 2016, 22:09

Glad att kunna hjälpa! Jag skulle gissa att kölen ligger runt 30cm upp från marken och vi fick nätt och jämnt ut rodret utan att gräva så någonstans.

Kul att du gillar peken! Vi är mycket nöjda med den och skulle inte vilja vara utan!

Jo, det är helt klart ett "hemmabygge" som känns väldigt märkligt. Enda syftet vi kan se med den är att låsa fast den översta packboxen men då känns den konstruktionen rejält överdimensionerad... Något annat syfte fyllde den nämligen inte alls när vi plockade ner allt och jag kan inte se att något skall ha varit monterat i den tidigare heller. Därför vore det till väldigt stor hjälp med en bild på hur det kan ha sett ut original. Jag kan inte tänka mig att det blir något större tryck mot packboxen som kan kräva en sådan lösning.

Carsten
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 24 okt 2019, 20:17

Re: Lager och tätningar rorkult?

Inläggav Carsten » fre 22 nov 2019, 17:56

Hej
Är det någon i forumet som har bytt packbox på en Winga 750? Köpte vår båt för två år sedan och anar att det är dax att byta. Har sett lite vatteninträngning som k a n komma genom packboxen. Eller möjligen uppifrån via packboxen på däck.

Micke-A
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 14 sep 2016, 13:22

Re: Lager och tätningar rorkult?

Inläggav Micke-A » fre 22 nov 2019, 18:03

Har inte sett hur det ser ut i en 750 men skulle tro att det är en liknande lösning som 87an och det var ganska rakt på att byta. Hör gärna av dig på mail micke@utblick.com om du vill ha lite bilder...

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Lager och tätningar rorkult?

Inläggav kenols » fre 03 jan 2020, 23:12

Jag har haft mindre läckage på en 87-a, men det räckte att trycka in fett i smörjnipplarna för att det skulle bli tätt. Har nu nipplar på 750?

Carsten
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 24 okt 2019, 20:17

Re: Lager och tätningar rorkult?

Inläggav Carsten » tis 07 jan 2020, 21:24

Hej Jonas
Ursäkta långsamt svar. Men tack för ditt inlägg.
Det där med smörjnipplarna är skumt. Det finns inga på packbox och lager på vår 750. Och Micke A som också har inlägg i den här tråden har också en 87a men saknade också smörjnipplar. Fast han har satt dit en egen.
Vi har bara en smörjnippel och den sitter på styrfäste/frikoppling.
Har över jul grubblat på hur jag ska göra och har nu landat i att vänta med att åtgärda den lilla (eventuella) läckan tills i höst. Då ska jag plocka loss hjärtstock, roder och hela baletten och se till att det blir perfekt. Har för många andra jobb nu i vår.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster