Vattentank

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Frazze
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:49

Vattentank

Inläggav Frazze » fre 17 jun 2016, 16:10

4 a.jpg
3a.jpg
2 a.jpg
1 a.jpg
Är det någon som råkat ut för att vattentanken läcker? Jag upptäckte att det stod lite för mkt vatten i kölsvinet och kunde följa en fuktsträng till slavtanken i stora ruffen. Cipax tillverkar inte längre tanken och ger inget hopp om att det går att laga så gammal plast. Är det ngn som lyckats laga? Hittat annan passande tank? Svetsa ny tank?

I år får det bli en nödlösning med 2 st 50 liters vattensäckar. Känns inte särskilt tryggt och inte helt enkelt att få tätt. Någon som har erfarenhet av säckar?

Ps
Cipax har kvar ceptiktankar som dessutom ligger i fyndhörna just nu

Micke-A
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 14 sep 2016, 13:22

Re: Vattentank

Inläggav Micke-A » sön 26 jan 2020, 14:11

Hej! Tänkte kolla hur det gick för dig dina vattensäckar? Jag råkade ocksp ut för läckande tankar (båda) och bytte ut den främre mot en 120L vattensäck och slängde ut slavtanken helt.

Nu tänkte jag komplettera med 2x55L vattensäckar enligt din installation i inlägget så det skulle vara jättenyttigt att höra lite om dina erfarenheter..

Frazze
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:49

Re: Vattentank

Inläggav Frazze » sön 05 apr 2020, 15:10

Hej Micke
Ursäkta sent svar. Det har fungerat utmärkt. De som varit struligt är att jag inte fått anslutningar täta - inte till säckarna utan i skarvdon. Antagligen pga jobbig arbetsställning och dåligt tålamod med alla slangklämmor. Jag satte även en avstängningsventil under durken framför capainscabin för att kunna tömma slattar till vintern ner kölsvinet. Viktigt med luftningen till säckarna. Jag kopplade ihop och använde bef lufningsslang.
Till denna säsong så ska jag prova att sätta tillbaka den gamla. Jag lämnade in den till en firma som pysslar med plastrenovering. Tydligen så är plastens fiende dagsljuset och inte avsaknad av mjukgörare. Jag fick den svetsad och provtryckt. Så länge får vattensäckarna vara i reserv. Så länge plasttankarna varit täckta så ska det till mycket för att de inte ska kunna lagas.

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Vattentank

Inläggav kenols » ons 08 apr 2020, 10:21

Mycket intressant inlägg. Har inga problem ännu, men vem vet när det uppstår! Kan du informera om vem som lappade ihop din tank? Hur kom det sig att det blev läckage? Yttre åverkan eller tidens tand?
Jag bytte septictank för ett år sedan, i samband med renovering av toa-systemet. Den 40 år gamla tanken såg väldigt stabil ut, så kvaliteten på CIPEX är nog utan anmärkning.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster