Motorbyte
Postat: tor 22 okt 2015, 00:33
Som så många andra med gamla (=35 år och sjövattenkyld) MD17, kändes det som dags att göra någon typ av åtgärd. Renovera eller köpa nytt?
Efter att ha funderat kom jag fram till att det kändes bäst att köpa nytt.
Efter att ha gått igenom marknaden, kom jag fram till att en Vetus kändes bäst, beroende på att ombyggnadsarbetet och därmed kostnaden blev lägst med denna motor. Lite konstigt att Pentas nya motorer inte kan användas mot gamla drevet. Även andra fabrikat krävde ett nytt drev.
Jag fastnade för en M4.45 (4-cylindrig 42 Hk) och kunde då behålla drevet och propellern. Motorn varvar upp till 3000 RPM, jämfört med MD17's 2500 RPM.
Gamla 2-bladiga propellern är inte helt optimal, men får duga tills vidare.
Det krävdes ingen större ombyggnad av motorbädden, bara några järn fick svetsas dit som höjde motorn.
Priser;
Motor; 66.5'
Arbetskostnad; 26'
Material; 6.5' här ingick bla en ljuddämpare/vattenuppsamlare och vaccumventil
Eftersom jag samtidigt servade drevet och bytte bälg, tillkom 7'
Mycket pengar, men installationen gjordes på ett proffsigt sätt av Ulf på Tångudden.
Inga problem att få plats med motorn i maskinrummet och ingen modifiering av motorluckorna.
Mycket tyst motorgång, men vid högt varv gräver aktern ner sig så att badplattformen kommer i vattnet.
Känns som att båten nu kan fungera 35 år till...
MVH Kenneth
Efter att ha funderat kom jag fram till att det kändes bäst att köpa nytt.
Efter att ha gått igenom marknaden, kom jag fram till att en Vetus kändes bäst, beroende på att ombyggnadsarbetet och därmed kostnaden blev lägst med denna motor. Lite konstigt att Pentas nya motorer inte kan användas mot gamla drevet. Även andra fabrikat krävde ett nytt drev.
Jag fastnade för en M4.45 (4-cylindrig 42 Hk) och kunde då behålla drevet och propellern. Motorn varvar upp till 3000 RPM, jämfört med MD17's 2500 RPM.
Gamla 2-bladiga propellern är inte helt optimal, men får duga tills vidare.
Det krävdes ingen större ombyggnad av motorbädden, bara några järn fick svetsas dit som höjde motorn.
Priser;
Motor; 66.5'
Arbetskostnad; 26'
Material; 6.5' här ingick bla en ljuddämpare/vattenuppsamlare och vaccumventil
Eftersom jag samtidigt servade drevet och bytte bälg, tillkom 7'
Mycket pengar, men installationen gjordes på ett proffsigt sätt av Ulf på Tångudden.
Inga problem att få plats med motorn i maskinrummet och ingen modifiering av motorluckorna.
Mycket tyst motorgång, men vid högt varv gräver aktern ner sig så att badplattformen kommer i vattnet.
Känns som att båten nu kan fungera 35 år till...
MVH Kenneth