Motorbyte

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Motorbyte

Inläggav kenols » tor 22 okt 2015, 00:33

Som så många andra med gamla (=35 år och sjövattenkyld) MD17, kändes det som dags att göra någon typ av åtgärd. Renovera eller köpa nytt?
Efter att ha funderat kom jag fram till att det kändes bäst att köpa nytt.

Efter att ha gått igenom marknaden, kom jag fram till att en Vetus kändes bäst, beroende på att ombyggnadsarbetet och därmed kostnaden blev lägst med denna motor. Lite konstigt att Pentas nya motorer inte kan användas mot gamla drevet. Även andra fabrikat krävde ett nytt drev.

Jag fastnade för en M4.45 (4-cylindrig 42 Hk) och kunde då behålla drevet och propellern. Motorn varvar upp till 3000 RPM, jämfört med MD17's 2500 RPM.
Gamla 2-bladiga propellern är inte helt optimal, men får duga tills vidare.
Det krävdes ingen större ombyggnad av motorbädden, bara några järn fick svetsas dit som höjde motorn.

Priser;
Motor; 66.5'
Arbetskostnad; 26'
Material; 6.5' här ingick bla en ljuddämpare/vattenuppsamlare och vaccumventil
Eftersom jag samtidigt servade drevet och bytte bälg, tillkom 7'

Mycket pengar, men installationen gjordes på ett proffsigt sätt av Ulf på Tångudden.

Inga problem att få plats med motorn i maskinrummet och ingen modifiering av motorluckorna.

Mycket tyst motorgång, men vid högt varv gräver aktern ner sig så att badplattformen kommer i vattnet.
Känns som att båten nu kan fungera 35 år till...
MVH Kenneth

Torgeir Standal
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18

Re: Motorbyte

Inläggav Torgeir Standal » fre 23 okt 2015, 20:41

Interessant; det høres ut til å være et godt valg av ny motor. Jeg har selv vurdert å erstatte den gamle MD 17 C med en ny Volvo Penta D2 40, samt nytt seildrev. Forhandleren mener at en D2 40 er større enn den MD 17 C motoren som er montert. Er det noen som vet eksakt størrelsen på MD 17 C maskinen? Finner ikke målene i instruktionsboken.
Er det noen som har innstallert en D2 40 i en Winga 87? Hadde vært betryggende å vite at det er plass nok i motorrommet før jeg handler.

CHASU
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:42
Ort: Göteborg (Mölndal)

Re: Motorbyte

Inläggav CHASU » tor 16 jun 2016, 18:37

Hej Torgeir!

Såg din fråga nu, om du inte redan bytt motor så får du ett svar här.
År 2007 monterade vi en Volvo Penta D2-40 och behövde inte höja durken ovanför motorn, den fick plats.

Vi är mycket nöjda med motorbytet, manövrerar mycket lättare i trånga hamnar, propellern (stor trebladig 17 x 13) svarar direkt.

Med vänlig hälsning

Hans
Winga 87, Chasu

Torgeir Standal
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18

Re: Motorbyte

Inläggav Torgeir Standal » ons 03 aug 2016, 19:31

Hans
Winga 87, Chasu

Takk for informasjon, motorbyte dro mye med seg, måtte blant annet skifte gjennomføringene til drenering. Det elektriske ble også en utfordring siden den gamle motoren hadde lanterner koblet til instrumentpanelet.

Opplysningen om propell er gode nyheter, har vært usikker på dette. Hvor mange omdreininger gjør D2 40 på max med denne propellen? Jeg kjører nå med lånt propell, men Volvo har foreslått treblads 17 x 12. Høres imidlertid bedre ut med den du har valgt, 17 x 13.

Fortsatt god Sommer!

Torgeir Standal

Asbjörn Norling
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 13 sep 2012, 17:26

Re: Motorbyte

Inläggav Asbjörn Norling » mån 13 feb 2017, 23:05

KENOLS

Jag skall nu i vår installera samma typ av motor som du har gjort.
Har du någon bild på järnen som bultades i motorbädden, eller hur gjordes inmätningen av utfyllnaden mellan bädd och Vetusens fyra motorfästen?

Chivas

070-3408912

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Motorbyte

Inläggav kenols » mån 27 feb 2017, 14:02

Hej Asbjörn,

Bifogar några bilder på motormonteringen. Tog bilderna idag - inte vid monteringen. Så det kan vara lite svårt att se hur det ser ut.
Jag gjorde inte jobbet själv.

Den gamla ramen har kompletterats/byggts på med "4 U-balkar" som svetsats fast i gamla ramen. Höjden på dessa block är 6 cm och järnen dom är gjorda av är 10 mm tjockt.
Bredden på blocken är ca 7 cm och längen är ca 24 cm på dom främre och ca 15 cm på dom aktre. Obs att dom är lite snett kapade för att få plats.

Har du fler frågor så svarar jag gärna så gott jag kan

OOpps fick inte in bilderna. skickar dom separat till din email om jag får den..

///Kenneth Olsson


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster