Webastovärmare - demontage

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Michael Kjellman
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 13:22

Webastovärmare - demontage

Inläggav Michael Kjellman » tor 09 apr 2015, 08:10

Hej - hoppas det finns någon där ute som läser forumet ;)
Jag ska försöka ta ut värmaren för service från sin väl dolda och svåråtkomliga plats.
Någon som been there - done that och som kan komma med tips??

Bästa hälsningar
Michael

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Webastovärmare - demontage

Inläggav kenols » tis 01 sep 2015, 14:03

Hej Michael, har inte gjort detta ännu, men planerar att göra det under kommande vinter.

Hur har det gått för dig? Några tips?

MVH Kenneth Olsson

Michael Kjellman
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 13:22

Re: Webastovärmare - demontage

Inläggav Michael Kjellman » ons 02 sep 2015, 09:32

Hej
nej, ja la ner det då, vi det tillfället men efter denna sommarens väder planerar jag gå på det igen om några veckor.
Vi får hålla kontakten och dela tips

Hilsen
Michael

aenea
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 21:38

Re: Webastovärmare - demontage

Inläggav aenea » ons 02 sep 2015, 12:38

Hej.

Att komma åt värmaren är inte helt lätt. Jag har en Eberspächer D4 som sitter monterad under styrbords skarndäck bredvid förarplatsen.
Jag började med att ta bort förarstolen, lådan till kylboxen. Därefter skruva bort sidostycket mot bordläggningen och även toppskivan på denna.
Därefter kommer man åt värmaren. Inte helt bekvämt men ändå.
Var i en båt kommer man åt saker och ting behändigt???

Lycka till!

mvh

Krister Öhlin/sy Aenea

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Webastovärmare - demontage

Inläggav kenols » tor 08 nov 2018, 23:10

Webastoa.jpg
IMG_20180408_113951694a.jpg
Med tanke på tidigare somrars klimat, bestämde jag mig för ett år sedan att byta ut den gamla Webaston som jag aldrig fått att fungera.

Jah kollade marknaden och hittade att ett företag i Finland som heter Teplostar hade bäst pris på en Webasto AT2000 för 600 Euro. Kändes lite nervigt att sätta in pengarna på ett finskt bankkonto och vänta på leverans, men allt fungerade perfekt.


Själva bytet av den gamla mot en ny värmare gick förhållandevis enkelt.
Man får skruva bort några lister och paneler, men sedan kommer man åt bra.

En bieffekt av att komma åt bakom panelerna var att jag nu förstod varför autopiloten inte alltid hade fungerat bra. Bakom panelen fanns en rejält korroderad hängsäkring som tidigare ägare satt dit!

Enda problemet med att byta värmare var att den gamla värmaren (och hela systemet) hade en diameter på 70mm, medan den nya värmaren är 60 mm.
På Webasto rekommenderar man att man måste byta hela systemet, men jag slöjdade till några konvertrar som verkar fungera.

Jag har inte använt värmaren så mycket, men provkörningar pekar på att den fungerar bra, kanske nästa sommar blir mer normal...

Bifogade bilder visar gamla respektive nya värmaren. Det enda jag behövde komplettera satsen med var en bränslerenare. Bränslepumpen för värmaren sitter intill dieseltanken och knäpper lite när den jobbar, men jag har hängt upp den i gummi och i ruffen är det knappt hörbart.

MVH Kenneth

Green CE
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 11 okt 2015, 20:41

Re: Webastovärmare - demontage

Inläggav Green CE » fre 09 nov 2018, 18:45

Varmeproblemer.
Hei!
Jeg har også sett meg lei på (forbannet) Webastovarmeren.
MEN, det ser ut til å være installasjonen som er problemet.
Forrige eier sa den bare slo seg av etter en liten stund, og at den var vanskelig å starte.
Jeg må ha motoren i gang for at Webastoen skal tenne, og da er dét ikke noe problem. Tykkere strømforsyningskabler er forhåpentlig løsningen
Stopp etter kort tid:
Grunnen ser ut til å være at det blir for varmt i det lille rommet der den er installert. Dette skyldes trolig for dårlig lufting kombinert med dårlig isolert avgassrør, samt Y-ventilen for luftfordeling som sitter like etter varmeren.
Med åpen dør tar det mye lengre tid får varmeren slår seg av.
Avgassrøret skal isoleres godt.
Y-ventilen skal erstattes av en enkel Y for å redusere oppvarmingen inne irommet. Messingboksen blir meget varm. Webasto anbefaler dessuten fritt løp den første meteren.
Jeg skal bytte ut begge metallventilene og bare bruke uløpsventilene i salong og akterkabin til å fordele luften.
(Alt er «skal gjøre» da jeg er på lang reise)

Frontvindudefroster.
Defrosteren er hos meg et rør som ender inne i hulrommet over el-koplingstavlen. Hvordan skal det egentlig være?

Jeg sier takk for demonteringsbeskrivelsene som er laget. De kommer til nytte til våren!

Hilsen Hans

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Webastovärmare - demontage

Inläggav kenols » tor 15 nov 2018, 20:04

Hej Hans, intressanta synpunkter från dig.
Kanske det kan vara en god idé att montera en fläkt för att ventilera utrymmet där värmaren sitter? En lågt placerad fläkt för att blåsa in luft, eller en högt placerad för att suga ut den varma luften. En liten PC fläkt kan säkert räcka.
En annan lösning kan vara att tilluften för värmaren tas innifrån värmarutrymmet, inte via gallret som det görs idag. Men det kanske är en säkrare lösning att använda en separat fläkt.
Mvh Kenneth


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster