Läckage

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Kentha
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 22:38

Läckage

Inläggav Kentha » sön 12 feb 2006, 21:07

Jag har en Winga 78. Förra året började regnvatten ta sig in under gummilisten mellan skrov och däck för att sedan ta sig in i båten. Detta skedde på styrbordssidan under pentryt. Den relativt lilla vattenmängden som kommer in rinner rakt ner i kölsvinet utan att "förstöra" något på vägen. Jag har funderingar på att ta bort gummilisten för att komma åt att täta men blev varnad av en annan båtägare. Han menade att jag skulle få problem att få gummilisten på plats igen. Är det någon som har erfarenhet av liknande arbete? Är det svårt att få listen på plats, det kanske går att täta från insidan av båten?

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Inläggav Thana Lot » ons 15 feb 2006, 20:23

Hej, Jag har samma tanke. Efter att ha blivit upptryckt mot en brygga av en försnabbt passerande Princess i sommras, med utryckta skruvar till följd under fenderlisten, så måste listen bort, Ingen som har gjort detta??? Magnus

Roda
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 22:08

läckage

Inläggav Roda » mån 28 aug 2006, 22:21

Jag har haft samma problem som du, jag tog ner listen och drog alla skruvar som håller ihop skrov och överbyggnaden (över 100 st)

När jag skulle sätta tillbaka listen andvände jag en lastspännare, som jag knopade fast c:a 1,5 meter in på listen. Andra änden fäste jag i badstegen, sedan spände jag lastspännaren tils hörnet på liste överensstämde med hörnet i aktern på båten. Därefter satte jag listen på plats och tog bort lastspännaren. Därefter gjorde jag likadant på motsvarande sida.

Hälsningar

Dan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 88 och 0 gäster