Däcksluckor

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Lasse
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 jan 2006, 22:43

Däcksluckor

Inläggav Lasse » tis 31 jan 2006, 23:41

Plexiglaset i däcksluckorna har med ålderns rätt blivit kraftigt krackelerat.
Jag förmodar att det inte är unikt för just den här Wingan.
Är det någon som har bytt glas eller bytt luckor? Vilka erfarenheter har ni isf av arbetet?
Man kan ju tänka sig en något mera lättmanövrerad luckmodell, men det är naturligtvis en fråga om passning, såväl som kronor och ören också.

Lasse

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Däckslucor

Inläggav Cecilia » ons 01 feb 2006, 17:56

Hej Lasse,

I höstas demonterade jag däcksuckorna och skar bort glasen. Det var mycket enkelt. Glasen var limmade med transparent silikon. Jag har inte gjort något mer åt det, men nu är det väl på tiden.
Jag känner till ett företag som har tonade plexiglas. De sågar till glasen i rätt format, men hörnrundningarna får man göra själv.
Glasmåtten är 525x525x11,5 och 475x345x11,5.
För tre år sedan köpte jag, från samma företag, en tonad plexiglasskiva till doghouse taket. Den kostade då 1500 kr. Jag skall nu kontakta företaget och få prisuppgift på de här glasen.
Jag återkommer
Börje

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Däcksluckor

Inläggav Cecilia » tor 02 feb 2006, 12:19

Hej igen,
Jag har varit i kontakt med RB Glas & Plast i Göteborg tel 031 269030. De har vad vi behöver. Fråga efter Arne. (Nyvärvad medlem, han har en queen)
Priset för tillsågade tonade acrylplastskivor 475x345x12 mm är 460 kr + moms och 795 kr + moms för 525x525x12 mm. Hörnradierna måste man fixa själv.
Om vi blir några stycken så går det säkert att få ner priset några hundra per glas.

Borje

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » tor 02 feb 2006, 14:17

Hej allihop
När jag lät tillverka plastak till doghouse anlitade jag en firma i Göteborg som heter Allmekano AB Importg.12 (Hisingen nära Stig center) tel. 031-582265. Dom sågar även hörn vilket innebär att man kan lämna in dom gamla rutorna och få dom tillsågade exakt efter originalet. /Janne

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Plattak

Inläggav Sune » tor 02 feb 2006, 21:32

Hej på er !

Som jag nämnt vid tidigare tillfälle så har jag under hösten monterat plasttak över doghose - det är just Allmekano ! som har gjort jobbet och det ser mycket bra ut, jag lät fälla in en Lewmar däckslucka desutom. Har även talat med dom om att byta "plasten" i däcksluckorna !

Hälsningar Sune

Lasse
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 jan 2006, 22:43

Inläggav Lasse » tor 02 feb 2006, 23:33

Jag verkar inte vara ensam, men jag bor på ostkusten, inget sagt om fram- respektive baksida, men vinsten med att samordna kanske brinner i frakt istället. Jag har för mej att Hjertmans säljer PMMA, men kan inte hitta det på nätet.
Får nog gräva fram en "papperskatalog" istället.
Kan man få tag på härdad plexi (inte så repkänsligt) eller är det bara polycarbonat som går att härda?
Ohärdad PC är mera känslig för repor än PMMA men mera slagtålig, efter vad jag har hört. UV-beständigheten skiljer väl inte särskilt mycket, tror jag.
Trevligt med mildväder, har jobbat några timmar med båten ikväll, lika många timmar närmare sjösättning...

Lasse

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Däcksluckor

Inläggav Cecilia » fre 03 feb 2006, 11:08

Hej,
Idag ringde jag till Allmekano AB i Göteborg och frågade på glas till takluckor. För det stora glaset 525x525x12 skall de ha 600kr+moms. Glaset är då helt färdigt med radier. Jag glömde att fråga på det lilla, men det är väl troligtvis nästan propotionellt mot ytan.
Om de skall montera glaset i ramen, vill de ha totalt 1800kr + moms. Jag kommer själv att montera glasen.
Idag har jag kopplat in el-värmen i båten. Solen skiner och snön på presenningen har försvunnit, så i eftermiddag blir det att lätta på presenningen och inspektera henne.
Nu är det "bara" 90 dagar kvar till sjösättning :D .

Börje

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » fre 03 feb 2006, 14:53

Hej allihop
Jag hakar gärna på om det är några som vill köpa nya "plastglas" till luckorna och om möjligt pressa priset något. Tänker i första hand på Allmekano som verkar billigast. /Janne


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 73 och 0 gäster