Segel eller Motorbåt????

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Segel eller Motorbåt????

Inläggav Thana Lot » sön 22 jan 2006, 20:19

Jag har ibland förstått när jag pratar med andra båtägare, att man inte riktigt faller in i facket "Seglare" eller "Motorbåt" då man är stolt ägare av en motor seglare. Segelbåts ägarna tycker inte att man är en "riktig" seglare och samma gäller motor ägarna, fast tvärtom då. Läste någonstans att motorseglare, definieras av att motor styrkan är större än segelytan, men då borde väl en hel del sk. rena seglare av dom stora svenska märkena oxå kallas MS?
Magnus

VIGGO Winga 78
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 dec 2005, 00:24
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inläggav VIGGO Winga 78 » sön 22 jan 2006, 20:49

Heja Magnus!
Som jag tidigare redan sagt så är jag nybörjare och därmed oerfaren men det du beskriver har jag redan kännt i samtal med andra båtägare.
Jag tror att problemet ligger hos de andra och inte hos mig. Motoristerna är nog lite sugna på att hissa segel ibland. De "riktiga seglarna" kan nog tycka att det skulle vara mysigt att stå under tak i dåligt väder ibland. Den stora kampen finns nog trots allt mellan motorbåt vice seglarna.
( Självklart så gäller inte detta generellt ) Bäst att säga så att forumet inte blir bombat. :?
Vad jag förstår, förenklat. så är det väl bara ratten under tak som är skillnaden mellan segelbåt kontra motorseglare.
Hälsningar en stolt motorseglare

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Segel eller motorbåt ?

Inläggav Sune » sön 22 jan 2006, 22:39

Hej på er !

Kände att man kanske bör deltaga i debatten om motorseglare - efter många trevliga år i W 87 så blir jag och familjen bara mer övertygad om att båttypen är helt rätt ! Varför skall man sitta ute i ur och skur om man ej behöver ? Själv bedömer jag att vi seglar kanske 35-40 procent, resten är motorgång - för övrigt så tycker jag man ser fler och fler med "riktiga segelbåtar" som använder motorgång mycket flitigt, varför då kan man fråga sig - det kanske ej finns så många "riktiga seglare" eller vad dom nu vill kalla sig........
De första åren skulle man ju kryssa sig fram - det anfallet har gått över nu, det är ju mycket bättre att använda motorn i sådana fall !!
Några rader från en mycket nöjd "motorseglare" som hellre trivs med tillvaron och skäms lite ibland !
Hälsningar Sune

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » mån 23 jan 2006, 16:38

Hej allihop
Jag vill bara instämma i vad konstruktören Rolf Eliasson skriver i broschyren till Winga 87. "En äkta segelbåt, med motorbåtens alla fördelar". /Janne

samuhlin
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 19:33

Seglare eller motorbåt ???

Inläggav samuhlin » fre 27 jan 2006, 22:33

Intressant fråga...vad är en motorseglare ? Tror att det finns en definition, kölad båt med motor och stödsegel...ger sig motorn så bär seglet till hemma hamn?.
Historiskt intressant, idé : när man fick råd att utrusta sina skötbåtar med motorer så blev seglet en reserv, ett stöd...begreppet stödsegel ?
Att kunna gå över sjön oberoende av vindar ( nästan ) måste ha varit en stor framgångsfaktor....
Winga 87/78, är mer segelbåt än motorbåt....skulle numer kallas för klassisk krusingbåt. Eller ? Gärna replik !

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » lör 28 jan 2006, 14:33

Hej
"En utpräglad segelbåt" lyder överskriften i broschyren över Winga 87. Vidare i texten: "Winga 87 uppfyller de traditionella säkerhetskraven på en segelbåt enligt de internationella havsseglingsbestämmelserna. Hon kan kryssa sig ut från en läkust i hårt väder. Och hon har självlänsande sittbrunn". Själv har jag definitivt hittat rätt i mitt båtval, en bra seglare och en bra motorbåt (även om jag helst seglar). /Janne

samuhlin
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 19:33

Segel eller motorbåt ????

Inläggav samuhlin » lör 28 jan 2006, 16:16

Meddelande till Janne : Har Du kvar en broschyr över Winga 87 ? Vore kul att få en kopia. Har själv hela handboken.
Sam

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » lör 28 jan 2006, 23:53

Hej Sam
Jag har broschyren och mailar den till dig./Janne

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » sön 29 jan 2006, 00:45

Hej allihop
Jag har scannat in broschyren på Winga 87. Den är på 10 sidor och i färg. Formatet är pdf och är ca 9MB stor. Om någon mer vill ha de mailar jag gärna över den. /Janne

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

broschyren

Inläggav Cecilia » sön 29 jan 2006, 23:49

Hej Janne,
Jag skulle bli mycket glad :lol: om du mailade över broschyren till mig. Mina broschyrer har blivit fuktskadade och är i ett bedrövligt skick.
Hälsningar
Börje

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Broschyr

Inläggav Sune » mån 30 jan 2006, 00:07

Hej Janne !

Jag är naturligtvis också intresserad av att få översänt broschyren som du har - det är lämpligt att få in den på hemsidan, det är ju lite dåligt med fakta etc.

Hälsningar Sune

lasse grollert
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 21:27

Re: Segel eller Motorbåt????

Inläggav lasse grollert » mån 30 jan 2006, 11:33

Thana Lot skrev:Jag har ibland förstått när jag pratar med andra båtägare, att man inte riktigt faller in i facket "Seglare" eller "Motorbåt" då man är stolt ägare av en motor seglare. Segelbåts ägarna tycker inte att man är en "riktig" seglare och samma gäller motor ägarna, fast tvärtom då. Läste någonstans att motorseglare, definieras av att motor styrkan är större än segelytan, men då borde väl en hel del sk. rena seglare av dom stora svenska märkena oxå kallas MS?
Magnus
Hej Magnus och alla ni andra,
instämmer med tidigare inlägg om motorseglarens förträffligheter i allmänhet och Winga 87:ans i synnerhet. Påminner mig ett en sådana där definition, typ Magnus´, av en gammal klasskamrat ,då vi gick i båtköpstankar för fem år sedan. För övrigt är han en riktig sjöbuse med sommarställe invid Mysingen. Han påstod nämligen att en motorseglare till 30% är motorbåt och till 30 % är segelbåt och resten är INGENTING.
Naturligt både osannt och elakt men det kan ju vara klädsamt att vi tillåter oss lite självironi även på det här forumet!
Med vänliha hälsningar Lasse


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 76 och 0 gäster