PEKE eller inte ??

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
samuhlin
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 19:33

PEKE eller inte ??

Inläggav samuhlin » fre 20 jan 2006, 20:18

Vi har en Winga 87 - 81. Har funderat en hel del på peke. Ser det som praktiskt ombordstigande, anlöpning mot klippor m.m. Vänt och vridit på frågan. Läst av andra att båten blir bättre balanserad då. Wingan är lite rund om låren och tung i gumpen....Men vår invändning är att båten är byggd och balanserad med rigg utan peke. Vad händer om tungdpunkten flyttas framåt ? Egenskaper i svår sjö ? Påfrestningar på riggen ? Hört att man definitivt inte ska fästa ett förstag utanför skrovet på en "lös" del, kan innebära för stora påfrestningar. Villrådig efterhör erfarenheter och kunskap i frågan !

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Peke eller inte

Inläggav Sune » fre 20 jan 2006, 22:58

Hej !

Du efterlyste kunskap och erfarenheter beträffande peke - kunskapen vet jag ej, men erfarenheten med peke sedan 19 år tillbaka är enbart positiv ! Vad gäller infästning av förstag "utanför" båten så har jag i mitt fall behållit det gamla förstaget, avkortat som ett inre stag, det sitter med ett snabbfäste så att det lätt går att lossa - har även sytt om den självslående genuan så att den går att använda på detta stag (vilket ännu aldrig har skett !).
Efter diskussion med Seldén fick jag direktiv som innebar att infästningen av det "inre" staget flyttades ner max 5 procent (av mastlängden) från toppen.
Det är ju rätt att båten är byggd och riggad utan peke - men är det något som säger att detta var korrekt..... - i övrigt så har jag nog varit ute i de mest skiftande väder och sjö utan några som helst problem, har dock aldrig gått över "de stora haven" - vilket man kanske sällan gör med denna båttyp...
Jag vet ej om du blev något klokare av ovanstående synpunkter !?

Sune

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Peke

Inläggav Cecilia » lör 21 jan 2006, 02:54

Hej Sam,
Jag har peke på min 87:a. Förstaget sitter längst fram på peket, men jag har även ett waterstag. Det måste man ha, annars blir påkänningarna för stora i peket. Jag tror inte att påkänningarna i riggen ökar nämnvärt pga större segelyta. I såfall skulle jag nog ha havererat masten för länge sedan. Jag har två försegel, ett som är självslående, och ett som är så stort att jag måste skota det i relingslisten vid skotwinchen. Oavsett vilket segel jag använder så balanserar hon mycket bra. Ibland när jag är lat, och det är jag ofta, använder jag bara den stora genuan. Fartökningen är minimal när jag även hissar storseglet. Med den självslående focken tar jag bättre höjd, men jag brukar inte pinkryssa så för det mesta blir det den stora genuan som sitter uppe hela sommaren.

Numera kan jag inte tänka mig att segla utan peke.

Hälsningar
Börje

samuhlin
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 19:33

PEKE eller inte ??

Inläggav samuhlin » lör 21 jan 2006, 14:58

Tack för svaren...börjar fundera på peke igen...Men tyvärr är rullfockstaget anpassat till nuvarande fästpunkt....

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » lör 21 jan 2006, 16:21

Hej
Det går till nöds att använda befintligt förstag om man kan acceptera att rullen hamnar ca 30cm ovanför peket. Jag tog dock båten till en ryggverkstad som bytte förstaget och förlängde profilen. Kostnaden inkl. arbete var drygt 2200:- för snart 2 år sedan. /Janne

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Inläggav Thana Lot » lör 21 jan 2006, 17:34

Nån som har rekomendationer på en bra peke? fick tips av Janne men det företagets hemsida hade bara infällbara gen. pekar.
Magnus

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » lör 21 jan 2006, 19:14

Hej Magnus
Jag köpte mitt peke av Hammax Marine, Trading&Engines AB som ligger/låg i Kalmar för 3 år sedan då jag köpte mitt. Tel:0480-491860.
Jag provringde nyss (lör kl. 1805) och en telefonsvarare informerade om öppettiderna så dom finns tydligen kvar. Det finns ett Hammax international i Nybro och det är nog deras hemsida du sett. Bild på ett liknande peke som mitt kan ses på hemsidan http://www.winga.aaha.info/default.htm klicka på bilder och bildtips. Mitt peke är dock av kraftigare modell och har 2 steg på stävstegen./ Janne

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Inläggav Thana Lot » sön 22 jan 2006, 20:55

Vill tacka Janne för tippset. Jag skall ringa till dom när jag kommer hem i Februari. Nån anna med bra tipps var man får tag i en bra peke?
Magnus

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Peke

Inläggav Sune » ons 25 jan 2006, 21:12

Hej på er !

Jag har kollat lite vad gäller peke och möjliga alternativ.
Det finns två företag i Gbg:sregionen som tillverkar och säljer peke - dock har jag efter kontakt fått veta att inga peke till W 78/87 är tillverkade, företagen är följande:

Båtsystem AB som tillverkar och säljer bland annat peke till ett antal båttyper - efter kontakt säger dom att det är fullt möjligt att ta fram varianter för W 78/87, jag kommer att diskutera vidare på båtmässan i Göteborg som startar om en dryg vecka.
webbadress: www.batsytem.se

STB Produktion & Elektropolering AB i Kungälv har också produktion av peke etc. efter ett kort samtal säger även dom att det är möjligt - dock efter order på "några peke"
webbadress: www.stbprod.se

Båda företagen har dessutom tillverkning av badbryggor och har tillverkat både för W 78 och W 87 !

Hälsningar Sune

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Peke W 87

Inläggav Sune » ons 08 feb 2006, 22:19

Hej på er !

Jag har på båtmässan träffat och diskuterat med Båtsystem AB om peke till W 87 - det finns ett lämpligt peke som har detaljnr: PPAT 10042 som rekommenderas, detta peke tillverkat i 42 m/m rör är komplett med pulpit och ankarrulle.
Det som måste kollas är hur långt (kanske för långt !?) man flyttar fram förstaget etc. Det som ej ingår är naturligtvis waterstaget !
Båtsystems prylar säljs numera även av exempelvis Hjertmans - men teknisk diskussion borde man nog ta med Båtsystem själva !

Hälsningar Sune


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 84 och 0 gäster