Vattentankar

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
mns
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 10 dec 2008, 21:02

Vattentankar

Inläggav mns » ons 24 dec 2008, 02:39

Vår "Lill-Jungfrun" har två tankar och jag undrar om någon har tips om tömning av dessa, förutom att sätta en avtapningskran ner till kölsvinet.

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: Vattentankar

Inläggav Sune » ons 24 dec 2008, 11:00

Hej !

Min erfarenhet från W 87 sträcker sig 25 år tillbaka i tiden, vad gäller tömning av tankarna så kör jag "torrt" med pentrypumpen och låter därefter alla kranar stå öppna !
Det viktigaste är nog att lossa filtret vid pentrypumpen så att inget vatten står kvar där, naturligtvis lossa varmvattenberedaren och förvar denna i värmen !
Det lilla vatten som står kvar i tankarna (tanken) får nog bli kvar - på våren brukar jag köra igenom en del vatten innan jag fyller tanken igen !

Detta har gått alldeles utmärkt genom alla år...

Hälsningar Sune

mns
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 10 dec 2008, 21:02

Re: Vattentankar

Inläggav mns » mån 29 dec 2008, 22:16

Tack "Sune" för ditt svar, kanske jag är överambitiös då jag arbetar med dricksvatten i yrket (är numera klassat som livsmedel) därav min försiktighet.
Sune skrev:Hej !

Min erfarenhet från W 87 sträcker sig 25 år tillbaka i tiden, vad gäller tömning av tankarna så kör jag "torrt" med pentrypumpen och låter därefter alla kranar stå öppna !
Det viktigaste är nog att lossa filtret vid pentrypumpen så att inget vatten står kvar där, naturligtvis lossa varmvattenberedaren och förvar denna i värmen !
Det lilla vatten som står kvar i tankarna (tanken) får nog bli kvar - på våren brukar jag köra igenom en del vatten innan jag fyller tanken igen !

Detta har gått alldeles utmärkt genom alla år...

Hälsningar Sune

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: Vattentankar

Inläggav Sune » mån 29 dec 2008, 23:16

Hej igen !

Jag glömde kanske att tala om att jag är kanske något "överförsiktig" och har alltid en femlitersdunk med vatten för att koka kaffe, att dricka etc.
Denna egenhet har hängt med i många år, kanske mest beroende på att jag tidigare hade en båt som var utrustad med en gummitank - det som ej växte i den tanken finns nog inte !!!

Hälsningar Sune


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster