Ankarspel

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Ankarspel

Inläggav JanneR » fre 20 jan 2006, 03:01

hej
Har någon monterat elankarspel i fören på båten. Tacksam för tips på placering, typ och om ni använder kätting eller lina. Själv har jag ankarspel monterat på akterspegeln med blyad lina som förvaras i "plastbehållare" på badplattformen. Funkar utmärkt särskilt om man har en liten fjärrkontroll hängandes runt halsen. Ankaret är förresten en Brucekopia på 7,5kg. /Janne

samuhlin
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 19:33

Ankarspel

Inläggav samuhlin » fre 20 jan 2006, 20:01

Hej, har själv funderat på ett ankarspel i fören på min 87:a. Har inget alls nu. Träffade ett norskt par -03 i gästhamnen på Läckö. De hade en äldre modell av 87, seglat runt hela Norden och lite till i flera år. De hade monterat ett ankarspel i förluckan fram, stor klump på däck, kättingen låg nere, manuell med vev med stor utväxling för att inte vara beroende av el. Tror att man ska tänka på att även ha en manuell funktion på ett el-ankarspel.
Sam

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » lör 18 nov 2006, 15:11

Hej alla
Jag har nu flyttat mitt linankarspel från aktern till fören. Spelet är monterat på skottet mot salongen och linan stuvas under en nytillverkad durk i stuvutrymmet. Jag ska komplettera med en brytrulle så kan spelet manövreras utan att man behöver öppna luckorna. Om jag är ute ensam kan jag manövrera spelet utan att behöva gå fram utan sitta i lugn och ro vid ratten i doghouse.

Jag funderar nu på att köpa och montera ett bandankarspel i aktern. Har någon av er gjort detta, eller sett det på nägon annan Winga? Tips ang. montering mottages tacksamt.

Janne


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 77 och 0 gäster