Lack eller benarolja i sittbrunn?

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Lack eller benarolja i sittbrunn?

Inläggav Nr. 52 » fre 12 sep 2008, 22:50

Hej alla 87:or!
Jag skrev denna tråd om lack eller olja i "Winga 78":ans frågeforum. En del har läst men ingen har ännu svarat. Vänder mig också hit då frågan är lika aktuell oavsett båt med träinredning. Har sett ett foto i detta forum på en 87:a med trolig lackad inredning i Sinkadus. Ser mycket snyggt ut då lacken verkar vara i flera lager, kan inte tro detta är benarolja... :?:

Läs gärna tråden i 78:ans forum med samma rubrik.
Tacksam för synpunkter från er som provet med lack. Negativ eller positiv erfarenhet?

Nr 52 (Winga 78) / Bengt.
Senast redigerad av 1 Nr. 52, redigerad totalt 0 gånger.

Sinkadus
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 11:07

Re: Lack eller benarolja i sittbrunnen?

Inläggav Sinkadus » fre 12 sep 2008, 23:29

Nr. 52 skrev:Har sett ett foto i detta forum på en 87:a med trolig lackad inredning i Sinkadus. Ser mycket snyggt ut då lacken verkar vara i flera lager, kan inte tro detta är benarolja... :?:
Hej Bengt och alla Wingaägare!
Tro´t eller ej men alla "lackningsjobb" jag gör numera i min båt, såväl utvändigt som invändigt, är med Benarolja.

Janne R i S84 Sinkadus

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Lack eller benarolja i sittbrunnen?

Inläggav Nr. 52 » sön 14 sep 2008, 01:00

Hej Janne och alla andra intresserade Winga-fans.
Tack för svar. Kan man få en liten redogörelse varför benar skulle vara bättre, så är jag med flera, mycket intresserade. Får du samma djup med benar? Är det lättare jobba med benar (har inte målat med varken benarolja eller lack tidigare). Torktid för resp.? Stryker du på Benar nere i förruffens alla skott där man egentligen pratar om rödsprit, vad händer med benaroljan? Kräver lack mer slipning än vad vad benar oljan gör o.s.v.

Hälsning Bengt.

Sinkadus
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 11:07

Re: Lack eller benarolja i sittbrunnen?

Inläggav Sinkadus » sön 14 sep 2008, 11:32

Nr. 52 skrev:Hej Janne och alla andra intresserade Winga-fans.
Tack för svar. Kan man få en liten redogörelse varför benar skulle vara bättre, så är jag med flera, mycket intresserade. Får du samma djup med benar? Är det lättare jobba med benar (har inte målat med varken benarolja eller lack tidigare). Torktid för resp.? Stryker du på Benar nere i förruffens alla skott där man egentligen pratar om rödsprit, vad händer med benaroljan? Kräver lack mer slipning än vad vad benar oljan gör o.s.v.

Hälsning Bengt.
Hej alla
Vad som är bäst är nog en filosofisk fråga så där passar jag. Benarolja är en produkt som jag upptäckt passar till allt där jag tidigare använt lack av olika slag. Jag använder den som sagt både utombords och inombords, på skott, durk ja faktiskt överallt. Det jag gillar är att den finns både som högblank, matt och med uv-skydd som är pigmenterad och ger en mörkare brun ton. Första strykningen blandar jag i lacknafta 50/50 för att oljan ska tränga djupare in i trät. Sedan är det bara att stryka lager på lager med lättare slipning mellan varje lager tills man får den djupglans man vill ha. Ytan blir mycket reptålig när den torkat ordentligt, samtidigt är det lätt att reparera ev skador.

Som ni förstår så är jag frälst på benaroljan men det finns säkert en mängd produkter som är lika bra eller bättre. Ska man ytbehandla feta träslag som teak så är benarolja riktigt bra med mycket god vidhäftning och det räcker för mig.

Hälsningar Janne

Användarvisningsbild
Salt
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 19 jul 2008, 22:17
Ort: Hvaler, Norge

Re: Lack eller benarolja i sittbrunnen?

Inläggav Salt » sön 14 sep 2008, 13:03

Sinkadus skrev:Första strykningen blandar jag i lacknafta 50/50 för att oljan ska tränga djupare in i trät. Sedan är det bara att stryka lager på lager med lättare slipning mellan varje lager tills man får den djupglans man vill ha.
I stedet for lacknafta (=White Spirit? - Mineralterpentin?) skulle det gå bra å anvende balsamterpentin - eller hur?
Jan, Hvaler/Norge
Har AIS klass B.

Sinkadus
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 11:07

Re: Lack eller benarolja i sittbrunnen?

Inläggav Sinkadus » sön 14 sep 2008, 17:51

quote]
I stedet for lacknafta (=White Spirit? - Mineralterpentin?) skulle det gå bra å anvende balsamterpentin - eller hur?[/quote]

Ja, förmodligen även om jag inte provat. Det viktigaste är ju att tunna ut benaren så att den tränger djupare in i trät. Man märker nog ganska tydligt om produkten i fråga inte blandar sig med benaren.

Hälsningar Janne

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Lack eller benarolja i sittbrunnen?

Inläggav Nr. 52 » sön 14 sep 2008, 22:19

TACK Janne.Jag skall spara speciallacken jag köpte till de två borden och fylla ovansidan med riktigt många lager lack, därefter skall jag gå på allt trä ute med benaren. Jag såg ju på din ytbehadling på "Sinkadus", den var enorm, såg absolut ut som lack. Blir benaren så fin är det ju fantastiskt, det blir då den med UV-skyddet..... Men inne i förruffen är jag kanske lite mer försiktig, det luktar ju så gott med teakoljan... Ruffen får ha något år extra på sig... möjligt benaren hamnar även där, vi får se :lol:

Hälsning Bengt.

Torgeir Standal
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18

Re: Lack eller benarolja i sittbrunnen?

Inläggav Torgeir Standal » mån 15 sep 2008, 00:00

Hei. Tydelig mange muligheter og gode produkter. Selv sverger jeg til en Hollandsk båtlakk, Epiphanes. Den mest smidige og holdbare lakken jeg har benyttet.
Torgeir Standal


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster