Varför en Winga87/78

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Gäst

Varför en Winga87/78

Inläggav Gäst » tis 10 jan 2006, 20:51

Hej!
Tycker att man ofta läser om Winga87/78 och får uppfattningen att det är bra båtar men vad är det som gör dem så bra? I detta forum borde man kanske ha en uppfattning, förmodligen inte helt objektiv men ändå.... :lol:

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Varför en Winga

Inläggav Sune » ons 11 jan 2006, 00:47

Hej !
Undertecknad har erfarenhet från en Winga 87 sedan 23 år tillbaka som jag och familjen trivs mycket bra med.
Båtarna är välbyggda med god kvalitet på det mesta, vad gäller disposition av utrymme ombord är det väl i dag en del som anser att man "ville för mycket" och att båten är lite omodern - själv har jag accepterat att det är lite trångt här och där.....
Om man ej är någon riktig seglare (då finns det säkert bättre båtar) så uppskattar man i alla fall båten som en skaplig seglare med rätt vindar och sitter mycket skyddat i lä bakom doghouse - även kallat "kiosken", man kan faktiskt segla även med kapellet uppe - om man skäms lite...
I mitt eget fall så slutar funderingarna på att byta båt alltid med att vi har ju en bra båt, det finns ingen anledning att byta !
Om ovanstående rader är objektiva eller ej får andra bedöma - skulle dock vara kul med andra ägares synpunkter och erfarenheter.

Hälsningar Sune

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Inläggav Thana Lot » ons 11 jan 2006, 01:37

Ja, som Sune säger, man är nog lite objektiv, annars hade man inte varit på detta forumet :wink:

Jag själv fastnade just för Winga 87 pga. dess utrymmen, gick från motor båt till motorseglare och ville då ha samma komfort. Skall villigt erkänna att jag inte är någon duktig seglare, men hade jag varit det, så hade nog inte valet blivit en Winga.

Vad jag tycker om med Wingan.

Akter kabinen
Pentryt uppe i doghouse
Den separata "Captains cabin"
Lätt seglad (När vindarna är rätt)

Sen tycker jag att det är generellt en snygg båt.

Vi brukar vara fyra ute och segla, Två vuxna och två barn och som familje båt är den perfekt, har även haft gäster med längre perioder, och ändå känns det inte som om man trampar på varandra.

Nackdelar finns oxå.

Glöm att gå högt i vind, kryssa är inget vidare, Toan är lite trång, men det kanske bara jag som är bortskämd sedan motorbåts tiden..
Det kanske skulle vara lite större salon, men å andra sidan har man ju en jätte salong i doghouse med kapellet uppe....

Bara mina objektiva åsikter :lol:

Magnus

VIGGO Winga 78
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 dec 2005, 00:24
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inläggav VIGGO Winga 78 » ons 11 jan 2006, 14:09

Måste erkänna att jag är total nybörjare eftersom vi inhandlade vår Winga i somras och detta utan någon som helst erfarenhet vad det gäller segling. Därför har mina synpunkter inget som helst värde men jag vill ändå poängtera att det faktiskt gått hur bra som helst trots all okunskap.
Vår seglarvän (guru) visade oss en gång och sen var det bara att prova själv. Med frugan vid rodret kunde vi konstatera att vi seglade baklänges vid första försöket. OBS! Att det var frugan som seglade :lol:
Efter några försök till så fick vi till det och uppnådde senare hela 5,2 knop. Sommarens rekord.
När det blir svårt sätter man på motorn, det är ju en motorseglare!
Framför allt är det ju riktigt mysigt att sitta "inomhus" när regnet börjar ge sig till känna.
Får jag bara avsluta med en synpunkt: ( helt utan värde, förstås)
Toan är tyvärr lite liten. Önskar ibland att mamma var Teskedsgumman.

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Varför en Winga

Inläggav Cecilia » fre 13 jan 2006, 00:30

Hej,
Jag köpte min första Winga 1980. Innan dess hade jag kappseglat en del med olika båtar, men jag ville ha en familjebåt som seglade hyfsat. Winga 87 blev mitt val.
Vi seglade ofta från Göteborg ned till Köpenhamn och de danska öarna. Vi seglade även genom Kielkanalen och ned till de Frisiska öarna. Vi hade alltid behagligt och konfortabelt ombord även om det ibland var busväder. Jag sålde henne dock 1996 och testade sedan olika båtar, men 2003 hade jag tröttnat på att alltid stå ute i ur och skur med fullt sjöställ och med familjen kurandes nere i ruffen. Jag köpte återigen en Winga 87 och nu är vi lyckliga igen. :lol:
Seglingsegenskaperna är utmärkta för familjesegling. Idag är det inte många som pinkryssar oavsett båttyp, så vi märker ingen skillnad i fart i jämförelse med våra vänners båtar som saknar doghouse.
En nackdel har vi dock upptäckt. Vi har bott i båten när utetemperaturen är under noll. Då blir det lite kallt när vi skall ut och laga mat på spisen. Skall vi bosätta oss i båten året runt, då blir det väl att skaffa sig en båt med köket under däck och matos i sängkläderna. :(
Börje

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Inläggav Thana Lot » fre 13 jan 2006, 01:34

Har hört flera tycka att värmen är lite dålig, men jag måste säga emot här. Dom få gånger jag har behövt köra värmaren, har det kännts som en bastu i båten, iofs. har jag termostaten i salongen och innan den känner att det är lagom, har det hettat till ordentligt i både sovhytt och akter hytt. Visst kan det bli lite "röset" när man skall upp och sätta på morgon kaffet, men doghouse värms snart upp av spisen.

En annan sak som jag är förtjust över, är att hon är lättmanövrerad, även om familjen tycker det är kul att va ute, så seglar jag en hel del själv, och då är det skönt att veta var man har båten, Nackdelen är, när man är själv, just doghouse, det blir trångt på skarn däck och balansera där i dåligt väder när man år alena, inget skoj. Men det skall jag lösa med lazy jacks och ned dragna fall (önskar tipps och förslag i en annan tråd)

Magnus.

P.S. Viggo 6.5 knop på GPS som bäst :lol:

VIGGO Winga 78
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 dec 2005, 00:24
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inläggav VIGGO Winga 78 » fre 13 jan 2006, 10:52

Jamen, Magnus! Jag hade motorn avstängd :lol:

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » fre 13 jan 2006, 12:26

Hej
Förutom alla övriga superlativer vill jag framhålla att ventilationen nere i båten är toppen. Uppe i doghouse blir det dock en hel del imma på rutorna när det är kallt och fuktigt ute och med kapellet stängt. Jag har läst gamla broschyrer att man mot tillägg kunde få defrosterfunktion dvs. extra luftkanaler från värmaren till rutorna. Har någon av er denna funktion och i så fall funkar det bra? /Janne

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Inläggav Thana Lot » fre 13 jan 2006, 16:55

Ooops, skulle motorn vara av?? :oops: Det var faktiskt med bara lakanen upp, men jag erkänner mej besegrad ändå, med tanke på deplacement osv (87 VS 78) :wink:

Jag har installerade kanaler för defroster, men det funkade dåligt, klarade bara hala rutan, så jag installerade en 12v fläkt.

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Rubrik

Inläggav Cecilia » fre 13 jan 2006, 19:58

Hej,
Thana Lot. Min defroster fungerar uruselt så jag behöver komplettera med en fläkt. Räcker det med en fläkt och var har du placerat den?

Börje

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Inläggav Thana Lot » fre 13 jan 2006, 20:47

Hej Börje.
Jag har två fläktar, dom klarar all tre rutorna, normal kör jag dom utan väme bara luft, och det brukar funka bra, blir det mer imma så slår jag på värmen, Jag har en model som har tre lägen, bara luft eller medel och hög värme, kommer inte ihåg hur många watt dom är på, men skall kolla upp det. Blir det riktigt jäkla immigt, så sätter jag även på värmaren och då finns det inte en immig ruta i hela båten. men det blir inte speciellt batteri ekonomisk, så det händer bara om jag går för motor.
Magnus

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » lör 14 jan 2006, 02:47

Mera ventilation
Min värmare suger luften från doghouse men funderar på att ändra det så att luft in tas från uteluften. Nuvarande är ju som att köra fläkten i bilen på recirk. och då brukar det ju imma igen direkt. Någon som provat?

lasse grollert
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 21:27

varför en Winga 87

Inläggav lasse grollert » tor 19 jan 2006, 22:18

Bra fråga ! Har själv en 87 från -81, ett mycket välskött exemplar i god kondition. Började med kanot för snart 25 år sedan, blev bekväm och införskaffade en snabbgående motorbåt för 5 år sedan. Tröttnade på en säsong, för fort, för mkt buller och bensinos. Ville segla, segelbåt verkade obekvämt och utsatt fr.a. i dåligt väder ( fick nog av det i kanoten...). Så det blev en Winga 87, seglat i 3 säsonger nu...ja just det seglat ! Motorn används för anlöpning och ut från hamn, annars segel om inte det är stiljte. Ligger gärna i 5 - 7 knop med rätt vind, lite lovgirig men annars kursstabil, sköter sig själv med rätt vind - in låringsvis. Kryssen inte att eftersträva om inte det blåser ordentligt. Men vitsen med segling är väl att gå dit vindarna bär...eller? Rymlig och trivsam ombord, har ofta med gäster förutom oss två. Kocken slipper steka pannkakor i salongen/sovrummet och kan njuta av utsikten samtidigt. Toan är trång och man får duscha ihopkrupen eller sittande...vi föredrar att hoppa i sjön, finns saltvattenstvål. Värmen ombord är utmärkt, original, vi sjösätter i april och upp i oktober...när isen lägger sig på däck. Har fortfarande kvar originalspisen, kyslskåpet och varmvattensvärmaren. Renoverade spisen och värmaren - rekommenderas ! Förra året blev det rullfock - Furlex - bästa investeringen sedan båten. Det är skillnad på motorseglare, Winga:n är nog en klass för sig.

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

W 87 - lovgirig !

Inläggav Sune » tor 19 jan 2006, 22:52

Hej Lasse !

Upplevde som du att min W87 var lovgirig och tung på rodret - monterade på ett peke och även Furlex redan 1987 - det blev en helt annan båt, nu styr jag båten med "fingrarna" på rorkulten, förstaget är ju framflyttat i mitt fall med c:a 70 cm - detta har tydligen haft stor betydelse.
Är man duktig seglare så kanske man kan balansera båten ändå - vad vet jag ?

Sune

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » fre 20 jan 2006, 02:40

Hej Lasse och ni andra
Jag har precis som Sune peke med framflyttat förstag. Snacka om lyft! Man styr med tummen och pekfingret eller inte alls eftersom båten går som på räls. Jag har sytt upp ett nytt försegel också, självslående samt furlex. Gillar man att segla så är det här toppen. Jag seglar ofta ensam och kryssar mer än gärna. På min båt har jag monterat en ruta i doghoustaket i stället för kapellet vilket innebär att man kan sitta inne vid förarplatsen och ändå ha full koll på seglen. Jag seglar ofta så här under den kalla delen av säsongen eller när det är busväder i övrigt. Jag tycker det är en härlig känsla att sitta inne med kapellet uppe i skjortärmarna med värmaren på och segla speciellt när man möter andra seglare som sitter i sittbrunnen med regnställ och sydväst och huttrar./ Janne


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 87 och 0 gäster