Varmvattensberedare

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
samuhlin
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 19:33

Varmvattensberedare

Inläggav samuhlin » tor 29 nov 2007, 20:14

Hej alla Winga-vänner,

Vi funderar på att byta ut vår Junker, varmvattensberedare. Trots renovering och andra åtgärder så är den näst intill omöjlig att tända. Undrar om någon annan har installerat annat varmvattensystem ? På motorn sannolikt. Ser fram emot tips !
Therina

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Varmvattenberedare

Inläggav Cecilia » fre 30 nov 2007, 15:37

Hej,
För två år sedan köpte jag en italiensk varmvattenberedare på ca 20 liter från RB Båttillbehör i Stenungsund. Beteckningen på värmaren var Sigmar Marin Boiler Inux AISI 316. Monteringen var enkel och den har fungerat utmärkt. Uppvärmningen sker med både el och med varmvatten från motorn.
Jag placerade beredaren på babords sida ovanpå luckan i utrymmet bakom motorn. El och vatten drog jag under babords koj fram till platsen för den gamla gasolvärmaren.
Allt varmvatten från varmvattenberedaren bör termostatregleras för att undvika skållning.
Jag har även monterat en dusch på bad bryggan. Duschen har en termostat, som är placerad under tvättstället i toaletten. Duschens vattenledning är dragen under babords koj till akterspegeln där jag har en snabbkoppling. Dusch och slang rullas ihop och förvaras i toa utrymmet (för det mesta hänger den dock kvar på akterspegeln)
Där den gamla gasolvärmaren satt, har jag gjort ett fack för hushållsrullar och för diskmedelsflaskan.
Hör gärna av dig om du har frågor. Jag har några foton på monteringen

Hälsningar
Börje

samuhlin
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 19:33

varmvatten

Inläggav samuhlin » lör 01 dec 2007, 22:16

Hej Börje,
Tack för Ditt svar. Maila gärna över bilder till : samuhlin@hotmail.com eller sam.uhlin@vgregion.se

Shamrock
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 16:23
Ort: Lindome

Inläggav Shamrock » fre 07 dec 2007, 15:06

Hej Therina. En kompis till mig håller just nu på att sätta in en varmvattenberedare i sin Winga 87, jag kan snacka lite med honom så kanske han kan skriva om det här på forumet.
MVH Shamrock.

samuhlin
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 19:33

varmvattensberedare

Inläggav samuhlin » fre 07 dec 2007, 15:14

Hej Shamrock och tack för Ditt svar. Ser fram emot att få veta mera.
Sam

Aguila
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 29 maj 2006, 19:19
Ort: H-Backa

Re: Varmvattensberedare

Inläggav Aguila » sön 09 mar 2008, 21:15

samuhlin skrev:Hej alla Winga-vänner,

Vi funderar på att byta ut vår Junker, varmvattensberedare. Trots renovering och andra åtgärder så är den näst intill omöjlig att tända. Undrar om någon annan har installerat annat varmvattensystem ? På motorn sannolikt. Ser fram emot tips !
Therina
Senast redigerad av 1 Aguila, redigerad totalt 0 gånger.

samuhlin
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 19:33

Varmvattenberedare

Inläggav samuhlin » mån 10 mar 2008, 11:16

Hej Kent,

Tack för Ditt svar. Vi har gjort en del andra invetseringar i vinter och avvaktar med varmvattenberedaren. Jag är klart intresserad av Din Junker. Hur når jag Dig ?

Sam


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster