Teknisk problem

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Torgeir Standal
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18

Teknisk problem

Inläggav Torgeir Standal » tor 04 okt 2007, 21:15



Anskaffet i vår en Winga 87, 82 modell (Winga nr. 220). Båten er jo noen år, og en del oppjusteringer er nødvendig. Blant annet er mekanismen som skal frigjøre og veksle styringen mellom ratt og ror ødelagt, slik at man hele tiden drar med seg både ror- og rattstyring.
Er det noen som har hatt samme problemet, og som vet hvordan mekanismen kan repareres? Hvordan komme til den mekaniske mekanismen? Er takknemlig for råd og tips.
Med vennlig hilsen
Torgeir[/b]

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Inläggav Cecilia » lör 06 okt 2007, 10:42

Hej Torgeir,
Jag vet inte vad det är för fel på ditt reglage, men det vanligate är att kabeln mellan roderkvadranten och reglaget går av nere vid kvadranten. Jag bytte kabel för tre veckor sedan. Beteckningen på den gamla kabeln var "Volvo Penta 804419 4,26M 14FT 401.

Jag köpte en ny på Watski. Att montera fjädern och kolven vid roderkvadranten är enkelt, men monteringen vid reglaget är lite krångligare. Kylboxen måste bort innan man kan montera kabeln till reglaget.
Lycka till.
Hälsningar
Börje

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Styrreglage

Inläggav Sune » lör 06 okt 2007, 19:23

Hej !

Jag kanske kan bidraga med ytterligare ett tips !
Det har hänt mig flera gånger genom åren att beslaget som sitter på roderaxeln "fastnar", det går då att försiktigt värma med en mindre gasolbrännare eller liknande, då brukar det släppa - därefter är det bara att smörja med tunn rostolja eller liknade för att sedan smörja ytterligare !
Det kan ju naturligtvis vara reglagevirén etc. - men prova i alla fall med värme !!

Hälsningar Sune

Torgeir Standal
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18

Inläggav Torgeir Standal » ons 10 okt 2007, 19:03

Hei Børje
Takk for forslag til å få reparert reglage. Båten er på land nå, men jeg skal undersøke kabeln. Takkket være deg vet jeg nå fremgangsmåten. Skal gi tilbakemelding om utfallet.
Med vennnlig hilsen
Torgeir

Torgeir Standal
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18

Inläggav Torgeir Standal » ons 10 okt 2007, 19:06

Hei Sune
Takk for tips - Skal sjekke om beslaget på roderaxeln har festet i tilfelle skal jeg prøve med varme.

Hilsen Torgeir

Amelie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 22:31
Ort: Stockholm

Inläggav Amelie » lör 20 okt 2007, 23:14

Hej ,

Har samma problem som Torgeir. Reglagekabeln har gått av nere vid rodret. Fråga till Börje (Cecilia):
- Vad heter kabeln hos Watski? Räcker det att säga "Volvo Penta 804419 4,26M 14FT 401"?

Mvh
Michael

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Styrkabel

Inläggav Sune » sön 21 okt 2007, 09:09

Hej Michael !

Jag tar mig friheten att svara dig, det som har med styrningen på Wingabåtarna att göra har levererats av Jan Comstedt AB, detta företag ligger i Göteborg och finns fortfarande kvar !
Det finns dessutom en länk på hemsidan till Jan Comstedts hemsida !
Lycka till...

Hälsningar Sune

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Inläggav Cecilia » sön 21 okt 2007, 11:37

Hej Michael.

Det var samma beteckning på kabeln som jag köpte på Watski.
Hälsningar
Börje

CHASU
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:42
Ort: Göteborg (Mölndal)

Re: Teknisk problem

Inläggav CHASU » tor 08 jan 2009, 16:48

Hej!

Inläggen att läsa om tekniska problem med styrreglaget hjälpte mig mycket när min styrvajer gick av, och hade därför tänkt skriva mina rader tidigare då min vajer gick av i juni 2008. Bättre sent än aldrig får vi hoppas. Ska försöka bifoga det foto jag tog av ändstycke, reglage, plunge...
För mig var det struligt att få tag i en reglagevajer med rätt beteckning, Som göteborgare kunde jag besöka Jan Comstedt AB, Watski m.fl. men överallt drog jag nitlott.
På min gamla reglagevajer stod beteckningen: Volvo Penta 114 0184 4,25M 8917. Den beteckningen finns inte längre utan heter numera: Volvo Penta 114 0184 4,25M 80301. Jag köpte vajern med den nya beteckningen men det innebar en del extrajobb. Det gängade ändstycket på vajern, som ska skruvas fast i styrningens plunge (se instruktionsboken som finns på vår hemsida) var för långt. Först av med hylsan som satt på ändstycket för att sedan kapa det till samma längd som på det gamla. Fick också göra nya gängor, M5, för att skruva fast plungen.
Nu funkar allt som det ska igen.

Hälsningar

Hans
Bilagor
DSCF1141.jpg

Torgeir Standal
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18

Re: Teknisk problem

Inläggav Torgeir Standal » sön 11 jan 2009, 00:20

Hans
Godt å høre at vaierbyttet gikk godt. Siden du har vært ved roderlageret, har din Winga smørenippler til roderlageret? På min Winga finnes ikke dette - jeg har kontrollert grundig - ingen nippler! Kjedelig ettersom alle andre Winga - eiere som har svart har smørenippler på sin roderlager. Trodde lageret var av en vannsmurt type.

Med vennlig hilsen
Torgeir Standal

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Teknisk problem/Smörjnipplar

Inläggav winga78 » tis 17 mar 2009, 21:14

Jag har en Winga78 men hade liknande problem: saknade smörjnipplar. Vid närmare undersökning fann jag att det fanns hål för smörjnipplar men att dessa troligen ramlat bort. Har gängat dit nya, en nedtill och en upptill. Jag tror placeringen syns i instruktionsboken.

Hälsningar/sven
Balouette

Benny
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 27 apr 2010, 09:24
Ort: Esbo , Finland

Re: Teknisk problem

Inläggav Benny » mån 09 aug 2010, 14:19

Hejsan ,

Har , sedan i maj detta år , en Winga 87 (Nr. 223 ) som också den hade trasig vajer (den hade gått av i bakre ändan vid plungen.
Läste inläggen på forumet och vandrade till Volvo Penta - shopen där de ställde upp med att göra en exakt kopia av nya vajerändan så att den passade perfekt . Installationen (som också borttagande) av vajern är lätt i bakre ändan :D men ganska svåråtkomlig där framme :( men gick ändå ganska så bra efter lite övning ...
mvh
Benny


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster