Nya segel, öka ytan mer fart?

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Nya segel, öka ytan mer fart?

Inläggav winga78 » lör 15 sep 2007, 14:43

Hej alla Wingafans!
Har en Winga 78 som troligen fortfarande har originalseglen och jag funderar på att skaffa nya för att få upp farten....?
Känns lite trist att alltid bli omseglad av de flesta andra.
I samband med att byte av storsegel tänkte jag försöka föstora segelytan så mycket som möjligt.
Har fått en känsla av att Winga78:an borde kunna ha en större segelyta framförallt på storsegelt, särskilt med tanke på att min Winga har peke och Furlex rullgenua monterad längst ut på peket.

Man borde väl kunna skära det nya seglet med rundat akterlik eller..?
Tar gärna emot tips och synpunkter på detta, även förslag på bra/prisvärda segelmakare.
Vinner man fart på nya segel? Man brukar säga att seglen (främst genuan) är båtens motor....

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » lör 15 sep 2007, 17:37

Hej!
Jag köpte en Winga 750 förra hösten och beställde ett nytt storsegel av Boding. För att få ut max yta mätte jag bommens längd och avstånd från bommen till fallgattet i masttoppen. Det gick att öka på både mastlik och bomlik en del. De två översta lattorna fullängd, ger större akterrunda. Travare i stället för replik så det går att dra storfallet till sittbrunn, tror förresten att travare är nödvändigt i samband med fullattor. Det blev nog nästan två kvm mer än original. Öljetter för ett bindrev. Du har ju redan peke där furlexen sitter, så genuan kan knappast vara original. Men visa den för segelmakaren så kan du få en susning om hur skaplig den är.
Jag modifierade bommen för "single reef" dvs man har en enda tamp som är dragen till sittbrunn, behöver inte gå upp på däck för att reva, bara släcka på fallet ta hem på revlinan lägga fast och sträcka fallet. Lazy jacks bör man ha för att storen skall hållas samlad när du tar ner den.
Om du tittar på Benns hemsida kan du se principerna för lazy jacks och single reef. Visst vinner man fart på bra segel, men sen är det en del att tänka på hur man hanterar båten. Det går t.ex. inte att pina höjd utan man måste hålla fart så kommer höjden. Inte kränga för mycket, då blir det för stor avdrift. Titta inte på hur högt andra seglar utan håll den höjd där båten "löper lätt". Om du tycker att det går segt, fall av och farten ökar lova sedan så mycket att farten minskar en aning. Då har man troligen bästa kompromiss mellan fart och höjd. Skvallerbyttor (tell tales) i seglen är ett bra hjälpmedel.
Jag har både stor- och genuafall neddragna till sittbrunn, iofs kan man utesluta genuafallet, släppa lite på det när man lämnar båten och komma ihåg att sträcka det lagom innan man lägger ut. Men det är ju bra att ha möjlighet att anpassa förlikssträckningen efter vinden. Sen har jag dragit ner kicken, bomuthal och rev neddragna. En akterstagssträckare i form av en fyrskuren talja kan vara bra för att trimma mastkrummet.
Winga 750 är i princip en krymt 78 där "kaptenskojen" har utgått.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Inläggav winga78 » sön 16 sep 2007, 13:57

Tack för din utförliga beskrivning! Man kan aldrig lära sig nog om segeltrim, hittade förresten en utmärkt hjälp på Bodings hemsida, Bodings lilla röda!
Att jag har originalsegel var lite förenklat. Tidigare ägare har låtit sy om storen till 3-4 (?) fullattor och travare i stället för replik i masten. Ett bekynmmer är dock att det numera är ganska bukigt, i övrigt inga större fel (vad jag kan se :roll: ). Läste nånstans att bukigheten kommer av att repet i bomliket krymper. Det ska gå att fixa genom att lossa repet i halshornet och dra seglet lite akterut och sy fast repet igen. Sniklösning, kanske funkar?
Har f.ö. oxå dragit storfall till sittbrunn (se särskild tråd på detta forum) och hissar med skotwinschen. Har oxå dragit ner uthal och cunningham. Funkar jättebra.
Tror att man kan öka segelytan en hel del på det sätt du beskriver. Tillsaken hör att rullgenuan (Furlex) är fäst långt ut på en peke vilket gör att hon blir mindre lovgirig och borde kunna klara större yta på storen.
Lazy Jack funkar bra, har redan en :) .
Tack för tipset med taljan för akterstaget, med din lösning ytnyttjar man säkert den viktiga trimmöjligheten mer än nu med skruvning av aktervantfästet.
Har bett Boding om pris på segelställ, varför valde du Bodings? Hur länge sedan, Är du nöjd?

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » sön 16 sep 2007, 17:54

Varför Boding? Jo när jag hade haft min Nord 80 ett par år och seglat med den medlevererade mellangenuan insåg jag att en maxgenua nog var nödvändig till den båten, fick tips om Boding, som då höll till på Repslagargatan på Söder (1980 tror jag det var). Jag knallade dit och sa att jag ville ha en stor genua.Fick en del frågor, om jag ville ha en lättvindsgenua mm mm.
Det blev en 150 % genua i tämligen lätt duk och töjbart förlik för trimbarhetens skull. Det var på den tiden då wirelik fortfarande var vanliga. Nästa gång var det dags att förnya storen, och då hade Bodings gått samman med Kanonsegel och någon mer tror jag under namnet Royal sails. Där lät jag sy en fullattestor som också blev till belåtenhet. När det blev aktuellt att ha nya segel till min nyinköpta Winga gick jag till Boding, som jag har nära till och hörde mig för. Började prata storsegel eftersom det befintliga var kass, kom överens om dukvikt blev uppmanad att mäta bom och mastlik för att få ut så mycket yta som möjligt. Sen blev ämnet rulle ventilerat Plastimo eller Furlex , Jonas redogjorde om för och nackdelar för bägge och valet blev Furlex. Nästa fråga, sy om eller sy nytt? Det fanns två försegel med båten, bägge ungefär lika stora men det ena i tjockare duk. Jonas tittade på bägge och sa att det med tjockare duk såg ut att knappast vara använt och bra kvalite och skulle gå alldeles utmärkt att lika om och förse med uv-skydd. Det visade sig att det var en genua 2 till en Winga 78 som har samma mått som genua 1 till Winga 750. Så fick det bli. Prata alltid med segelmakare på hösten, då har dom tid.
Om storen är för bukig i framkant kan man minska buken genom att sträcka fallet och eller krumma masten. Har buken vandrat akterut och stänger, så är nog duken utseglad.
/Karl-Magnus


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster