Fall till sittbrunnen.

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Fall till sittbrunnen.

Inläggav Thana Lot » ons 28 dec 2005, 20:21

Har sett en del 87/78:or med ner dragna fall för storen i sittbrunnen. Hade tänkt att göra detsamma, men då dra dom ner på styrbords sidan via clam cleats så att jag kan använda den befintliga winchen.
Någon som har nån liknande lösning? Tips och goda råd, tas tacksamt emot.
Magnus

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Fall till sittbrunnen

Inläggav Sune » tor 29 dec 2005, 00:00

Hej !
Har just beställt en "Sailtainer-bom" där ju storseglet ligger inrullat i bommen - allt för att underlätta segelsättning från sittbrunnen.
I detta fall är planerna att dra in fallen på babords sida, genom upptagning av hål i sargen under vindrutan och montera en mindre winsch på ytan framför pentryt - det uppstår säkert problem med att hålla ordning på linorna !! - detta är ej löst i denna stund.

Hälsningar Sune

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Inläggav Thana Lot » tor 29 dec 2005, 01:06

Tjänare Sune.
Jodå, tanken att dra in dom den vägen, har jag funderat på, men jag tycker att det utrymmet på "bänken" på stb. sidan är så bra att ha fritt, så därför söker jag en alternativ lösning.

MVH.
Magnus

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » tor 29 dec 2005, 13:31

Hej Sune
Jag har också tänkt köpa sailtainer eller liknande. På min båt har jag monterat peke och flyttat fram förstaget samt sytt upp ett nytt självslående försegel. eftersom jag bara behöver använda en vinch med detta arrangemang så tänkte jag använda den andra till storen och låta fall och inhal gå via avlastare på ruffsidan.

Vad kostade kalaset, har du sytt upp nytt storsegel eller har du tänkt sy om ditt gamla?/ Janne

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Sailtainer

Inläggav Sune » tor 29 dec 2005, 19:28

Hej Janne !

Priset i mitt fall är 32.000 Dkr inklusive tysk moms, fritt levererat i Flensburg, Tyskland. Jag har dock ej ännu fått orderbekräftelsen så osvuret är väl bäst....
Det pris jag fått är med en viss "vinterrabatt" - om den gäller fortsatt vet jag ej !
I priset ingår komplett bom med kickstång och även ett storsegel.
Gå gärna in på: www.mpsejl.dk

Hälsningar Sune

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Fall till sittbrunnen.

Inläggav winga78 » lör 15 sep 2007, 14:02

Thana Lot skrev:Har sett en del 87/78:or med ner dragna fall för storen i sittbrunnen. Hade tänkt att göra detsamma, men då dra dom ner på styrbords sidan via clam cleats så att jag kan använda den befintliga winchen.
Någon som har nån liknande lösning? Tips och goda råd, tas tacksamt emot.
Magnus
Har på min Winga78 förlängt storfallet och dragit det på styrbordssidan, uppepå teaklisten i nederkant av doghouse. Fallet går genom en... ja vad heter det :oops: ...en grej med låsanordning som låser fallet när jag hissar och släpper när jag lyfter en spak..som monterats uppe på teaklisten vid fönsterkanten. Hissar med hjälp av winschen från sittbrunnen. Billig och bra lösning, fungerar suveränt.
PS! Glömde nämna att jag dragit uthal och cunningham på motsvarande sätt på babordssidan

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » sön 16 sep 2007, 15:30

Jag har en Winga 750 och har dragit ner bägge fallen, kick, bomuthal och lina för"single reef" till sittbrunnen. Allt på styrbordsidan. Avlastare och "råttor" sitter samlade lätt åtkomliga där doghouse slutar. Jag har just varit till båten och tagit några foton, så om nån är intresserad, skicka mig ett PM med mail-adress så mejlar jag bilder och lite förklarningar.
Winga 750 är en något krympt 78 utan "kaptenskojen"
/Karl-Magnus

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Fall till sittbrunnen

Inläggav Sune » sön 23 sep 2007, 09:33

Hej på er !

Beträffande att dra ner fallen till sittbrunnen så kan jag ge lite erfarenheter hur det har fungerat i mitt fall.
Jag borrade tre hål och plastade in rör i sargen under främre babords fönster i doghouse.
Innanför har jag monterat en Spinlock avlastare (XAS trippel) samt en liten Lewmarvinsch (5CT).
På däck har jag monterat ett Spinlock däcksblock (med 3 skivor)
Jag har nu använt grejorna tillsammans med Sailtainer-bommen under två säsonger med mycket bra erfarenheter !!

Hälsningar Sune


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster