Propeller - folding? - 3 bladig? ny eller traditionella mode

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
LHH
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 19:58
Ort: Ystad

Propeller - folding? - 3 bladig? ny eller traditionella mode

Inläggav LHH » sön 11 mar 2007, 20:09

Hej Wingavänner.
Jag blir tvungen att byta propeller eftersom jag fick lite :oops: stenkänning förra säsongen.
Nu behöver jag råd om vilket alternativ jag skall välja.
2-bladig traditionell som fungerat bra
2 -bladig nyare mer effektiv modell (finns det?)
3-bladig fast
2 eller 3 bladig foldingpropeller

Winga78 är ju ingen tävlingsbåt men jag vill inte ha större motstånd än nödvändigt. Jag är inte rädd för att använda motorn och är alltså "ingen riktig seglare" på dete viset!
Det är stor skillnad i priset på en foldingpropeller och en fast. Motiverar priset skillnad i fart (motstånd)?
Skillnaden/likheter i detta fall mellan 78:an och 87:an bör vara likartad.

Alltså är jag mottaglig för förslag till lösning. Även vettiga leverantörer ifall ni har tips om detta.
Lars-Håkan , Gorm (Winga78 -80)

Shamrock
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 16:23
Ort: Lindome

Inläggav Shamrock » tis 13 mar 2007, 20:30

:D Hej LHH.Jag har varit i kontakt med en del gubbar om olika propellrar till Wingan,har själv en 87:a.PÅ drevia sa dom att det är inga problem att byta till en trebladig,enligt dom så sätter man på en med mindre yta och mindre stigning.En båtgranne till mig hade bytt till en terbladig men han har problem med hög motortemperatur.Varför jag har kollat på detta lite är för att jag ville ha lite bättre kraft vid back på båten,men den är ju ganska tung.Jag skulle nog passa mig för att byta till en trebladig ifall motortempen sticker upp.En tvåbladig,folding eller orginal skulle jag nog satsa på.Jag tror inte du förlorar så mycket fart med en fast propp.Men detta är ju bara mina egna tankar om det hela Lycka till. MVH Shamrock.

CHASU
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:42
Ort: Göteborg (Mölndal)

Inläggav CHASU » tis 13 mar 2007, 23:03

Hej!

Vet inte om det är till någon hjälp men jag hittade lite på en gammal Winga-sida.
Prova med bifogad länk http://winga.aaha.info/DreamHC/Page3.html

Hälsningar

Hans

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Propeller

Inläggav Cecilia » sön 18 mar 2007, 00:17

Hej LHH,
I de flesta fall gar det att laga trasiga propellrar. Kostnaden blir ju avsevart mycket mindre an att kopa ny.
Halsningar
Borje

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Propeller

Inläggav Sune » sön 18 mar 2007, 10:14

Hej på er !

Efter motorbyte i min W87 som utfördes sent i höstas (ny motor MD 2 55) byttes även propellern till en trebladig folding.
De korta turer jag gjort därefter (innan vinteruppläggning) verkar mycket lovande, dock har jag endast gått för motor - men det verkar vara betydligt "bättre bett" med den nya propellern. En 19 hk starkare motor gör ju naturligtvis sitt till en annorlunda gång, framförallt högre fart vid samma/lägre varvtal.
Vad som händer vid segling återstår att se, jag bryr mig inte så mycket om det nu möjligen skulle göra någon tiondels knop !!
Det är väl efter kommande säsong som lite bättre erfarenheter kan skönjas.......

Hälsningar Sune

LHH
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 19:58
Ort: Ystad

Inläggav LHH » sön 20 maj 2007, 22:54

Det blev en ny tvåbladig original fast propeller. Dessa finns i två versioner till axeln - konad och splines. Naturligtvis fick jag fel eftersom jag inte kollade numret på propellern innan beställning.
Man lär så länge man lever.

Tvåbladig har fungerat bra och förhållandet kostnader/effekt gick inte att motivera ett dyrare alternativ.
Har provkört och det går bra.

Tack för tips och synpunkter jag fick.
Sommarhälsningar
Lars-Håkan , Gorm (Winga78 -80)


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster