Måla Winga 78

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
VIGGO Winga 78
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 dec 2005, 00:24
Ort: Nyköping
Kontakt:

Måla Winga 78

Inläggav VIGGO Winga 78 » mån 26 dec 2005, 00:31

Ska måla om de svarta linjerna eftersom de mer har antagit en grå nyans. Har provat att polera med ett ganska hyfsat resultat men jag tror ej att glansen kommer att hålla så länge. Har hört att Internationals Toplac ska ge ett bra resultat. Är det någon som har provat?

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Inläggav Sune » mån 26 dec 2005, 11:44

Hej , är själv ägare till en Winga 87 med samma problem - ett problem som de flesta Wingaägare har !
Jag har testat många olika medel för att försöka återställa den svarta färgen - allt har misslyckats - mer eller mindre !
Har även målat med Toplac (testade på "vattenlinjen") med dåligt resultat - färgen flagnade av ! Detta kanske beroende på dåligt underarbete ? och/eller kanske att det varit silikon i tidigare använda vax/polermedel !!??
En del ägare har låtit måla om de svarta fälten på sina båtar med bra resultat men till en stor kostnad !!
Det kanske finns fler tips hur man kan göra......

Mvh Sune

VIGGO Winga 78
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 dec 2005, 00:24
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inläggav VIGGO Winga 78 » mån 26 dec 2005, 15:45

Började det flagna snabbt? Jag hade tänkt mig en lätt slipning för att sedan grunda och efter detta 2 lager Toplac.

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Måla Winga 78

Inläggav Sune » mån 26 dec 2005, 16:32

Hej igen !

Försökte att vara väldigt noga med slipning och underarbete, resultatet såg mycket bra ut - men färgen började att flagna av redan under sommaren och resten försvann med högtryckstvätten i samband med upptagningen !!! så vidhäftningen har naturligtvis varit helt undermålig, vad det nu kan bero på ?

Sune

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » tis 27 dec 2005, 20:53

Hej
Jag har med gott resultat målat mina svarta fält med mörkblå Toplac. Underbehandlingen bestod av slipning med fint sandpapper och därefter tvätt med förtunning. Jag målade därefter 2 lager direkt utan att använda grundfärg. Hittills har färgen suttit på i 2 säsonger nu och sitter bra. Jag har råkat ut för några få repskador men eftersom underlaget är den svarta gelcoten så syns inte skadorna och är sedan lätta att måla över.
Se till att inte måla vid för låg temperatur då färgen blir "seg" och flyter inte ut så bra och penseldragen syns lättare. Vid högre temperatur, över 10 grader, så flyter färgen ut fint och man kan måla med pensel med mycket bra resultat. Lycka till!

Janne

VIGGO Winga 78
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 dec 2005, 00:24
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inläggav VIGGO Winga 78 » ons 28 dec 2005, 20:03

Tack Janne!
Då är det bara att sätta igång för Sune och mig. :D

VIGGO Winga 78
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 dec 2005, 00:24
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inläggav VIGGO Winga 78 » ons 28 dec 2005, 20:05

Förresten Janne!
Mörkblå Toplac! Jag trodde det var svart som gäller?

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Vilket märke??

Inläggav Thana Lot » ons 28 dec 2005, 20:10

Detta är tydligen ett vanligt problem, att få färgen att sitta.
Vilket färg (Märke) använde du Janne??
Jag har prövat med international, men det höll inte
IOF, kanske var jag lite slarvig med underarbetet :oops:

Magnus

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » tor 29 dec 2005, 13:12

Hej igen
Jag använde Internationals Toplac. Jag valde deras mörkblå kulör som jag tycker är snyggare än svart. Den är mycket mörk så på lite håll ser den nästan svart ut. Jag har också sytt nytt kapell, bomkapell och uv-skydd till förseglet i mörkblå duk. Mycket snyggt enligt mig själv :wink:

VIGGO Winga 78
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 dec 2005, 00:24
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inläggav VIGGO Winga 78 » tor 29 dec 2005, 14:15

Låter onekligen väldigt snyggt! Dessvärre har jag redan inhandlat den svarta kulören och inte nog med detta. Frugan läste i forumet och såg att du målat med blått ( vilket hon tjatat om under en längre tid) så det blir väl till att byta färg. Janne! Målade du alla fält? Räcker en burk?

Gäst

Inläggav Gäst » tor 29 dec 2005, 18:02

Jag målade alla fälten och gjorde av med knappt 1 liter så färgen är väldigt dryg. Det svarta underlaget är också tacksamt eftersom det inte lyser igenom. Jag har läst om båtägare som använt grundfärg först i orange kulör vilket inte var så kul om man får repor. Jag har några små skavanker efter 2 säsonger men man måste komma alldeles intill för att se eftersom underlaget är svart och den mörkblå Toplacen är väldigt mörk.

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » tor 29 dec 2005, 18:05

Missade inloggningen. Det är jag som är gästen härovan. / Janne

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Inläggav Cecilia » tor 29 dec 2005, 19:53

Hej
Jag målade om min 87:a 1988. Jag använde Sikkens 2K lack, svart, avsett för bilar. Efter att ha mattat ned alla ytor och tvättat, för att få bort alla silikonrester, kontaktade jag en lackerare, som lackade båten inne i mitt båthus. Jag hyrde en stor kompressor. Killen som kom hade spruta, färg och förtunningsmedel med sig. Han grundmålade inte utan sprutade direkt på plasten. Resultatet blev mycket bra. Jag sålde tyvärr båten 1996, men jag såg båten i fjol och då var hon lika blank och fin som när jag sålde henne. Nu har jag återigen köpt en 87:a. Det svarta var omlackerat, men tyvärr så hade man grundat med gul grundfärg, som kommer fram så fort som det blir en liten skada.
Om jag skall måla om den här båten också, så skall hon slipas och sedan tvättas med silikonborttagningsmedel innan hon sprutlackeras med 2K billack. Jag väljer en svart kulör som är lätt att bättra.
Börje


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 86 och 0 gäster