Skrovgenomföringar

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Skrovgenomföringar

Inläggav Cecilia » mån 05 feb 2007, 10:30

Hej!

Jag hade bestämt mig för att kolla alla skrovgenomföringar. De är ju 25 år gamla. Efter att ha demonterat den första, upptäckte jag att det inte var silicon som tätningsmedel. Genomföringen var som ny. Det är mycket arbete som kan sparas om jag sliooer kontrollera alla.
Är det någon som vet om det har funnits genomföringar tätade med silicon i Wingabåtarna, eller som har bytt ut genomföringar pga sönderfrätning?
Hälsningar
Börje

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » sön 18 feb 2007, 19:17

Hej!
Jag tror inte att du behöver byta genomförningar eftersom den du har plockar bort ser fin ut. Antagligen har du genomförningar av brons, som till skillnad mot mässing inte lakas ur på zink eftersom brons legeras med tenn istället för zink. Urlakad mässing ser rödaktig ut och verkar en aning porös och porig, så du kan nog okulärbesiktiga dom på plats. Sitter en genomförning på plats och det inte läcker runt den så tror jag inte det spelar någon roll vilken tätningsmassa det är.

mvh Karl-Magnus

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Skrovgenomförningar

Inläggav Cecilia » tor 22 feb 2007, 01:50

Hej Karl-Magnus,
Tack för din information. Den genomförning, som jag plockade ur, var ju som ny, så det är nog onödigt att demontera några fler. Det räcker nog att "okulärbesiktiga dom på plats".
Hälsningar
Börje


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 82 och 0 gäster