bogpropeller

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

bogpropeller

Inläggav babelfishen » mån 08 jan 2007, 23:16

Hejsan

Undrar om det är någon som monterat in bogpropeller? Får en sådan plats utan att man behöver förstöra inredningen?

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Bogpropeller

Inläggav Sune » mån 08 jan 2007, 23:35

Hej !

Tanken på bogpropeller har funnits en tid, men vad gäller W87 så är det nog ganska komplicerat med anledning av att den främre vattentanken går alldeles för långt fram i fören ! Det innebär ju att man som du skriver att inredningen i fören måste demonteras och en ny (kortare) tank installeras - min bedömning är att jobbet står ej i proportion till vad det ger.
Jag har umgåtts med en tanke att installera en "bogpropeller" i utrymmet bakom motorn, men har ej kommit längre än just så !!
Det är dock intressant om det finns andra erfarenheter beträffande bogpropeller till W87.

Hälsningar Sune

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Bogpropeller

Inläggav Cecilia » fre 12 jan 2007, 17:30

Hej På Er,

Förr, när jag seglade ensam, önskade jag mig många gånger en bogpropeller, speciellt när vinden pressade mig hårt mot en brygga.

Jag insåg att det var för mycket jobb att montera en bogpropeller, så jag monterade istället ett nedfällbart utombordarfäste på akterspegeln, där jag hängde upp gummibåtens snurra.

När jag skulle gå ut från en brygga, tajtade jag fast fören och backade med snurran tills dess att båten stod vinkelrätt mot bryggan. Därefter tog jag hem förtampen, stoppade snurran och åkte därifrån.
Numera kan jag inte förvara snurran på akterspegeln. Det är en intergrerad badplattform ivägen, men nu har jag lärt min hustru att sköta "springet" och fendern, så nu är det inte längre något problem.

För övrigt tycker jag att Wingan inte behöver en bogpropeller. Hon är ju ovanligt lättmanövrerad.

Hälsningar
Börje

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Inläggav babelfishen » lör 13 jan 2007, 21:46

Själv så är vi inte så vana vid båtlivet ännu och iom att vi skall få ett barn till i maj så kommer det innebära att jag mer eller mindre kommer att få lägga till och kasta loss själv nu i sommar. Jag tror att en bogpropeller då skulle vara ett ypperligt hjälpmedel.

Är det ingen som har installerat eller har en bogpropeller som kan ta någon bild eller kommentera hur den är installerad?

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Bogpropeller installation

Inläggav babelfishen » lör 14 jun 2008, 21:06

Hej

Nu så har vi fått installerat en bogpropeller och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Bogpropellern som jag fick rekommenderat var en 5 bladig Side-Power SE60/185S som jag köpte på Hjertmans under deras rea vecka då de hade 15% på allt. Kollade runt i olika affärer och de var klart billigast. Delarna gick på ca 13500:-. Detta inkluderade bogpropeller,styrning, kabel till styrningen och rör.

Så här såg det ut innan start. Ni får ursäkta bildkvaliten på de första bilderna då jag glömde kameran första vändan och tog dessa med min mobil.
bild1.JPG
För att komma åt att installera bogpropellern så var jag tvungen att ta bort vattentanken. Då tanken sträcker sig under och upp i inredningen så var enda sättet att ta ur den utan att skada inredningen att skära ut den i delar.
Efter att tanken var utskuren så såg det ut så här.
bild2.JPG
Lejde bort själva håltagningen då 2 st 185mm hål under vattenlinjen inte kändes helt rätt.
Så här såg det ut efter första dagen.
bild3.jpg
bild4.jpg
Fortsättning följer i nästa inlägg då det inte går att lägga in fler än 5 bilder i taget...

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Bogpropeller installation del 2

Inläggav babelfishen » lör 14 jun 2008, 21:20

Efter andra dagen så hade de kommit lite längre. Kanterna var nu mer tillslipade och ytterligare ett antal lager med plast på plats.
Notera på andra bilden hur ljuset går igenom skrovet. Plasten är tjock nu men då de har slipat bort bottenfärgen och gelcoaten på utsidan så går ljuset igenom. Första gången jag såg detta så tänkte jag att detta kommer aldrig att hålla.
bild5.jpg
bild6.jpg
Efter ytterligare ett par dagar så hade de lagt på topcoat och satt dit drevet.
bild7.jpg
bild8.jpg
Efter att de grundmålat hålet så och efter att jag bottenmålat så började det hela se riktigt bra ut. Ialla fall ifrån utsidan...
bild9.jpg

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Bogpropeller installation del 3

Inläggav babelfishen » lör 14 jun 2008, 21:41

Nu så fick jag ta över igen då jag ville koppla in elen själv.

Bestämde mig för att sätta dit ett extra batteri framför bogpropellern så jag fick plasta dit en "hylla" framför röret där jag kunde ställa batteriet och säkringen. Tog också och topcoatade om allt i vitt istället samt att jag topcoatade hela utrymmet där vattentanken suttit. Var mitt första plast jobb och måste säga att det blev riktigt bra. Tog dock lite för mycket härdare första vändan och efter en stunds målande så stelnade allt till i burken. :oops:
bild10.jpg
bild11.jpg
Kopplade ihop batteriet med startbatteriet via dubbla 25mm2 kablar. Enligt spec så skulle man ha 50mm2 kablar och då jag kunde få tag på 25mm2 kablar gratis så fick det bli 2 av varje istället. Därav all kablar.

Styrningen valde jag att sätta till vänster om ratten på navigationsbordet. Gjorde detta för att jag ansåg att man inte ville släppa gasen när man lägger till/kastar loss med däremot kan man släppa ratten iom att bogpropellern ersätter styrningen temporärt.
bild12.jpg
Blev riktigt bra anser jag. Har nu testat den och den fungerar mycket bra. Allt blev mycket lugnare och mer avslappnat när man kastar loss/lägger till och det var precis detta som vi eftersökte. Nu behöver man inte be någon att ta emot längs sidorna på samma sätt längre då man kan sköta detta från förarplatsen.

Det som nu är kvar att göra är att sätta dit en annan vattentank. Då tiden har varit knapp så kommer detta att göras efter semestern. Under tiden så kommer jag att koppla ihop påfyllnadsröret med det röret som går till den andra vattentanken under kaptens hytten. Är dock lite orolig för storleken på denna. Vi får se hur det går. Nödlösningen blir att köpa en mjuk vattentank på seasea men jag vill helst ha en i rostfritt där jag också kan återmontera tankmätaren.

Mvh
Johan

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: bogpropeller

Inläggav Sune » lör 14 jun 2008, 22:38

Hej Johan !

Tack för din uttömmande beskrivning av hur montage av en bogpropeller på en W 87 går till, den stämmer ju väl överens med de tankar jag själv har haft !
Kanske det nu blir en bogpropeller till vintern.... - vem vet ?
Det blev ju dessutom väldigt illustrativt med alla dina bilder, det var väl första exemplet after att vi har kompletterat sidan med möjlighet att själva lägga ut bilder - det kommer med stor säkerhet att underlätta erfarenhetsytbyte etc..

Tack än en gång

Sune

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Re: bogpropeller

Inläggav babelfishen » sön 15 jun 2008, 19:38

Tack. Och kul att du uppskattade projekt dokumenteringen.

Att nu kunna lägga in bilder kommer verkligen att bli ett lyft för forumet.

Glömde skriva det att bogpropellern passar perfekt under lådorna. Inte en enda låda gick till spillo.

När tanken sen är gjord och monterad så lovar jag att lägga in bilder på detta. Har redan gjort en ritning på hur tanken skall vara konstruerad men vem vet, den kanske inte passar ännu. Här är ialla fall ritningen på tanken så som jag har tänkt att den skall se ut. Finns några frågetecken och det är hur inspektionsluckan skall vara konstruerad.
vattentank.jpg
/Johan

Kjell R
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 29 mar 2012, 19:15

Re: bogpropeller/vattentank

Inläggav Kjell R » lör 31 mar 2012, 12:32

Jag har just köpt en Winga 87 med bogpropeller, som bara har vattentanken under skepparkojen kvar. Den lilla tanken räcker ju inte långt!.
Jag fann ritningen på den främre ersättningstanken. Min fråga är, om den passade perfekt, och hur många liter den blev på?
Kjell R

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: bogpropeller

Inläggav Nr. 52 » mån 04 mar 2013, 12:47

Hej babelfishen/Johan
Jag har en 78:a, dock inte riktigt samma inredning som 87:ans. Funderar på en bogpropeller då just 78:an är extra knepig att manövrera i trånga hamnbassänger vid sidvind. Anledningen har jag hört är avståndet mellan propeller och roder med den "felvända" motorn på 78:an, som är betydligt längre än på 87:an med rättvänd motor. Effekten av det längre avståndet mellan propeller och roder gör att båten reagerar betydligt sämre vid låga farter, speciellt vid backning. Om det ligger något i detta är ovisst men jag lämnar den problematiken just nu.

Till monteringen i 78:an blir även jag tvungen ta bort tanken. En idé är, då bogmotorn troligen kommer att ta upp all plats under den främre tvärgående sittdynan (då 78:an är kortare), att lägga en väv- eller plastvattensäck framför bogmotorn och fram under utrymmet i förpikens garderobsdurk, som då kommer att bli högre upp. Jag tänker mig att vävtanken då kommer att få ett utseende i båtens längdled som ett "liggande L" med högsta punkt under den förhöjda garderobsdurken. Detta innebär något mindre vattenutrymme men kanske ändå acceptabelt mindre... från 120 lit till ca 80-90 lit?

Är därför intresserad höra hur du löste din vattentank till slut, blev det en rostfri skräddarsydd tank eller säcktank runt/över/framför bogmotorn?
Hur löste du det med vattennivåmätaren på ev. säcktank?

/Bengt.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster