Junker - genomströmningsberedare

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
CHASU
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:42
Ort: Göteborg (Mölndal)

Junker - genomströmningsberedare

Inläggav CHASU » ons 22 nov 2006, 16:44

Hej!
Vi har på vår Winga 87 haft samma varmvattensberedare (Junker) som satt i vid leverans, år 1978. Den har fungerat kanonbra men inför den här säsongen hade vi inte fått ur allt vatten i vår Junker, varför den frös sönder. Vi ville inte byta från genomströmningstyp med gasol men det har inte varit lätt att hitta hjälp. Nu tror vi oss ha lyckats och då kommer här lite tips: AB Nordgas i Bromma har reservdelar till Junker (www.nordgas.se) men bor man som vi i Göteborg är GAMOGASOL i Askim ett bättre tips (www.gamogasol.com).

Hälsningar

Hans

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

VV.beredare

Inläggav Sune » ons 22 nov 2006, 23:27

Hej Hans !

Det är väl alldeles korrekt att våra vvberedare börjar bli till åren och behöver lite översyn eller rent av bytas ut !
Tidigare har jag gått in på Junkers hemsida och det förefaller som att beredaren fortfarande tillverkas !?
Jag tycker det är jättebra information, de två företag som du tipsar om lägger jag ut på hemsidan under länkar så kan de som behöver ta kontakt vid behov.

Hälsningar Sune

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Tömning inför vintern

Inläggav babelfishen » tor 23 nov 2006, 10:43

Hej

Nu blev jag lite orolig att jag inte gjort allt jag skall inför vintern. Vad är det man skall göra inför vintern med varmvattensberedaren och hur?

Mvh

Johan

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

VVberedare

Inläggav Sune » tor 23 nov 2006, 13:56

Hej Johan !

Ja, vvbereredaren är viktig att tömma inför vintern !
Numera har jag min båt liggande varmt under vintern så det är ej längre något problem.
Jag tyckte dock tidigare att det var enklare att lossa beredaren och ta hem den i värmen under vinterhalvåret. På W 87 lossar man kåpan till beredaren samt drar ut pentrylådorna och skruvar bort den tunna skivan som finns över översta lådan, därefter lossar man gasoltillförseln och vattenanslutningen samt skruvarna som håller beredaren på plats.

Hälsningar Sune

CHASU
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:42
Ort: Göteborg (Mölndal)

Vinterförvara Junkern och lite till

Inläggav CHASU » fre 08 dec 2006, 14:28

Hej!
Tror det är fjärde gången jag skriver den här informationen, men varje gång tycks jag göra något tokigt då mina rader bara försvinner.
Nåväl, nytt försök:
Vinterförvara Junkern enligt GAMOGASOL: Skruva loss de två kopparrör (ett på var sida om "huset") som sitter fästa med muttrar. Bänd sedan ut rören en bit så att ev. vatten kan rinna ut. Låt det vara så över vintern. Inga andra kopplingar behöver lossas. På vår Winga 87 kommer vi åt rören utan att skruva loss Junkern. Detta genom toalettens stuvutrymme vid septitanken.
Skulle något gå sönder finns reservdelar att köpa till allt. Någon ny Junker kan vi i Sverige inte köpa då den tyska tillverkaren har slutat exportera till oss.
Istället för nytt går det bra att fräscha upp det gamla höljet. Återigen GAMOGASOLs tips, ta loss höljet, slipa och sprutmåla sedan med billack.
Hoppas nu att mina rader når fram.
Hälsningar
Hans


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 73 och 0 gäster