Rullbom

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Rullbom

Inläggav Sune » lör 18 nov 2006, 17:26

Hej Janne !

Jodå, rullbommen är monterad - om än ganska sent på säsongen med anledning av strul med leverans etc. vilket innebar avmastning och montage av den nya utrustningen, men nu fungerar det !
Erfarenheten så här långt är mycket postitivt, det är väl så att det är lite nya rutiner etc. som skall tränas in innan allting "sitter där" men det är mycket bekvämt att slippa gå upp på däck för att hissa eller ta ner storseglet.
Jag har ej heller hanterat storseglet vid stark vind etc. (max: ~ 10 msek) så det blir väl att se under nästa säsong hur det verkar.
Sammanfattningsvis med den korta tid som bommen har varit i funktion verkar det dock mycket bra !

Hälsningar Sune

samuhlin
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 19:33

Inläggav samuhlin » sön 19 nov 2006, 12:13

Hej Sune,
Vilken typ av rullbom som Du sköter ifrån doghouse !?. jag har bestämt mig för att montera lazy-jacks, nytt bomkapell och skuta använda rullbommen. Tar alldeles för lång tid att halsa och reva. Köpte nytt (dyrt)storsegel i våras och har nu märkt att latterna vridits av att rullas på bommen.
Sam

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Rullbom

Inläggav Sune » sön 19 nov 2006, 12:24

Hej Sam !

Fabrikatet på min rullbom är Sailtainer, en dansk bom där man rullar in seglet inne i bommen, jag har beskrivit det hela tidigare under
"egna erfarenheter" och "fall till sittbrunnen".
Om du behöver ytterligare information så hör gärna av dig !

Hälsningar Sune


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 59 och 0 gäster