Bord i förruffen

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Bord i förruffen

Inläggav Cecilia » lör 05 nov 2005, 23:12

I somras såg jag en Winga där de hade demonterat originalbordet i förruffen. De hade ersatt det med ett mindre bord på ett Lagunfäste, skruvat direkt i maststöttan. Jag tyckte det såg bra ut. Ruffen blev mycket rymligare och enklare att använda.
Nu har även jag demonterat bordet. Jag sågade ett spår, lika brett som maststöttan. Jag använde ett bågfilsblad. Sedan var det bara att skruva loss och dra bordet framåt.
Vill jag ha bordet tillbaka, så är det enkelt att montera det igen. Spåret i bordskivan täcker jag med biten som jag sågade bort. Jag breddar passbiten med en teak list på båda sidorna.
Nu skall vi testa det här nästa sommar. Trivs vi med det så hamnar bordet för gott på vinden.

Sam

Bord på Wingan

Inläggav Sam » mån 07 nov 2005, 16:07

Hej,

Vi trivs med bordet i salongen men tycker att slagbordet i doghouse är besvärligt. Vi kallar det antimyteribordet, när bägge klaffarna är uppfällda kommer ingen av dem som sitter vid bordet därifrån. Samtidigt är det praktiskt om man är många som ska äte. Vi har gjort så att vi lyfter av det i vardagslag. Sedan har vi själva tillverkat ett åtta-kantigt bord i teak med kantlist som vi skruvar på pelaren. Ett litet och behändigt bord för 2 personer som inte hindrar framkomlighet.

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Bord

Inläggav Cecilia » tor 10 nov 2005, 11:39

Hej Sam

Tack för tipset med ett litet bord fastskruvat på stöttan. Jag skall såga till ett idag.
Vi har ett stort bord, som vi vanligtvis har förvarat på väggen i "owners cabin!. När vi använder det, så fäster vi det med två snabbfästen i dörr ramen till akterruffen. Framkanten vilar sedan på stöttan. Nackdelen är att det blockerar nedgången till akteruffen.

Jag har besökt några båtar där de har monterat ett bord på ett lagunfäste. De verkade vara mycket smidiga och stabila. Nackdelen var att de var svårstuvade. I en båt hade de dock löst det genom att använda det som bord i ruffen. De hade monterat ett extra fäste på maststöttan. Originalbordet hade de tagit bort.

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Bordsproblem

Inläggav Sune » tor 10 nov 2005, 12:45

Hej Cecilia !

Har löst bordsproblemen genom ett Lagunbord med två alternativa fästen i sittbrunnen !
Förvaringen av bordet är också löst genom ett fäste på skottet mellan owners cabin och förruffen - det fungerar mycket bra !

Hälsningar

Gäst

Bord

Inläggav Gäst » tor 10 nov 2005, 21:28

Hej Sune,

Jag blir allt mer och mer övertygad om att fästa sittbrunnsbordet på ett Lagunfäste.
De jag har sett har skruvat fast fästet i den korta, tvärställda väggen på styrbordssidan. Bordet har då kunnat vridas från centrumlinjen och helt ut till styrbordsidan.
Jag förstod inte riktigt varför du har två alternativa fästen i sittbrunnen.

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Bord

Inläggav Sune » fre 11 nov 2005, 08:01

Hej igen !

Det kanske kräver sin förklaring med två fästen för bordet !
Sedan många år tillbaka har jag ett Lagunfäste på styrbords front av sittbrunnsbänken för ett lite större bord, eftersom ju sittbrunnen inte är särskilt stor har jag nu kompletterat med ytterligare ett fäste.
Detta fäste sitter på ena sidan vid ruffnedgången till akterruffen, där använder jag ett mindre ovalt bord när man få ombord, detta bord förvaras i utrymmet mellan förarplatsen (kylboxen) och sittbrunnsbänken !

hälsningar Sune

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

bord

Inläggav Cecilia » fre 11 nov 2005, 18:58

Hej Sune,

Tack, nu förstår jag.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 83 och 0 gäster