Era värsta väderupplevelser i Winga87

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
A23
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 02 aug 2019, 16:54

Era värsta väderupplevelser i Winga87

Inläggav A23 » tis 20 aug 2019, 08:58

Hej allihop,

Jag är nyfiken på hur Winga 87 beter sig i dåligt väder. Jag undrar därför vilket väder ni varit ute i som allra hårdast, och hur det kändes? Vilka problem uppstod och vad kändes bra? Både för motor och segel är intressant. Skriv gärna hur många m/s ni hade och från vilken riktning om ni vet!

PS: om någon med en Winga 78, Winga Queen eller Winga Princess vill dela med sig av sina erfarenheter så vore det också intressant.

Mvh

A23

Sten
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 15 okt 2020, 08:54
Ort: Östergötland

Re: Era värsta väderupplevelser i Winga87

Inläggav Sten » mån 16 nov 2020, 14:01

Sent svar ungefär ett år efter din fråga men jag är ny och köpte min Winga 87 XL nu i höstas.
När vi seglade hem båten var det ungefär 20 m/s i byarna och jag gick för motor med focken ute för att stabilisera.
vinden var inga problem men utanför Nynäshamn där öppen sjö rullar in var våghöjden tillräcklig för att båten skulle häva och rulla på ett sätt som inte var njutbart.
Det kändes inte som att båten var illa ute men jag fick stå stadigt och styra med ratten i höger hand och hålla mig kvar i med vänster hand.
På slör kändes det nästan lite som vi kunde få en överhalning vid några tillfällen när vågorna kom in mot aktern.
Därför gick jag inte på läns när vi till slut sökte på eniro sjökort efter vik/naturhamn utefter vår färdväg för att komma undan sjön utan jag slörade med gippar in mot naturhamnen.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster